
Schoolweging
De schoolweging van Wereldwijs Noordwijk is 27,94 , met een spreiding van 6,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een sterke basiskwaliteit, waarbij bijna alle leerlingen essentiële taal- en rekenvaardigheden beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat precies boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6% ligt. Dit geeft aan dat de school effectief inspeelt op de mogelijkheden van haar leerlingenpopulatie, ondanks een lager percentage dan het vergelijkingsgemiddelde (60,5%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
WereldWijs geeft een opvallend hoog percentage vwo-adviezen (30% vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen). Ook combi-adviezen als havo/vwo (10%) en vmbo-(g)t/havo (20%) zijn gangbaar. Praktijkonderwijs blijft met 0% achter bij het regionale gemiddelde (1,01%), wat past bij de theoretische focus van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Wereldwijs Noordwijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen vanaf schooljaar 23/24 onze leerlingen met het IEP leerlingvolgsysteem. IEP is een alternatief voor de veelgebruikte CITO. De visie achter IEP sluit naadloos aan op onze ideeën. Immers: een leerling is meer dan taal en rekenen. IEP biedt toetsen op het gebied van Hoofd, Hart en Handen. Naast de kernvakken rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen worden ook kenmerken van het kind als sociaal emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen in kaart gebracht. IEP vergelijkt de scores van kinderen niet met de gemiddelde scores in Nederland, maar kijkt naar de persoonlijke leercurve van ieder kind. De tussenresultaten worden teambreed geëvalueerd en het plan van aanpak wordt besproken. Het gemaakte beleid wordt daarbij onder de loep genomen. Hebben we de goede dingen gedaan? Welke afspraken blijken succesvol te zijn (en blijven we volhouden)? Welke afspraken zijn minder succesvol (en hoe stellen we deze afspraken bij)? We maken van de A-toetsen en van de B-toetsen altijd een trendanalyse. We bekijken dus niet één toets, maar we bekijken drie toetsen op een rij en analyseren de trend. Hoe doet een bepaald leerjaar het drie jaar op rij (bijvoorbeeld hoe scoort groep 6 de afgelopen drie jaar op begrijpend lezen)? Op deze manier kijken geeft veel informatie. We leggen de lat hoog, maar wel haalbaar en realistisch.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
23,8% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de relatief hoge ambitie van de adviezen. Desondanks presteert 61,9% op het verwachte niveau, wat aansluit bij het inspectie-oordeel van een 'goede basisondersteuning'.
Sociale ontwikkeling
Wij werken met met de Kanjertraining. We starten elk jaar na de zomervakantie met de gouden weken. We besteden dan de eerste acht weken extra aandacht aan de kanjerlessen, zodat wij een goede sfeer krijgen in de groepen. Ook in de IPC lessen sluiten de eerste periode hierop aan. Daarna krijgen alle groepen om de week een les Kanjertraining. Wanneer het niet lekker loopt in een klas of wij vermoeden enige vorm van pesten dan worden de lessen regelmatiger. Doordat we dit met alle groepen doen spreken wij met de kinderen een taal als het gaat om gedrag. Verder houden wij rekening met verschillen. Kinderen die over- of ondervraagt worden gedragen zich weleens niet positief in de klas. Hierin is de samenwerking tussen ouders en school heel erg belangrijk. LEES MINDER
eigenaarschap
respect
samenwerken
Wat is de werkwijze van WereldWijs voor sociale ontwikkeling?
De Kanjertraining sluit goed aan bij de belevingswereld van de kinderen en bij de visie van WereldWijs. De Kanjertraining is breed inzetbaar. In het begin van het schooljaar wordt aandacht besteed aan de groepsvorming om pestgedrag te voorkomen.
Welke registratievormen gebruikt WereldWijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
WereldWijs gebruikt Kijk!, Zien en wmkpo om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt WereldWijs?
WereldWijs gebruikt de Kanjertraining en Taakspel als methoden voor sociaal-emotioneel leren.