
Schoolweging
De schoolweging van De Witte School is 27,40 , met een spreiding van 6,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,0% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ver boven de inspectienorm van 85%. Deze score benadrukt de brede basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies vertoont een sterke nadruk op theoretische richtingen: 23,5% havo en 23,5% vwo (vs. 16,1% en 18,6% regio). Praktijkonderwijs ontbreekt volledig in de adviezen, terwijl dit landelijk 1,01% bedraagt. De combinatie van vwo/havo-advies (17,7%) en havo-advies is typerend voor een ambitieuze onderwijsaanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Witte School | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.29 | 177.38 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen zorgvuldige hoe elke leerling zich ontwikkelt. Daarvoor gebruiken wij het leerlingvolgsysteem (LVS) Leerling in beeld van Cito. Hierin ligt de focus op de brede ontwikkeling en de groei van iedere leerling. Er is aandacht voor: de cognitieve ontwikkeling (lezen, spelling, woordenschat, rekenen-wiskunde en Engels) werkhouding en leerhouding sociaal-emotionele ontwikkeling en de executieve functies. Bij Leerling in beeld horen uiteenlopende toetsen, die de leerkracht goed inzicht geven in de groei van elk kind. Zo weet de leerkracht precies waarbij uw kind misschien wat extra hulp of juist meer uitdaging nodig heeft. Zo krijgt elk kind de beste kans om zijn of haar talenten te ontwikkelen. Leerling in Beeld helpt kinderen om het beste uit zichzelf te halen. Voor de groepen 1-2 gebruiken we het observatie- en registratiesysteem Kijk. We registreren de vorderingen van de leerlingen op leerlijnen. Door dit twee keer per jaar te doen, kunnen we de ontwikkeling van het kind bijhouden ten opzichte van het vorige registratiemoment en ook ten opzichte van landelijke gemiddelden. De verzamelde gegevens gebruiken wij om tijdige stagnatie, achteruitgang of voorsprong in de ontwikkeling van uw kind te signaleren en met u te bespreken. In groep 8 geven de leerkrachten in november een voorlopig advies voor het instroomniveau van het voortgezet onderwijs, passend bij de mogelijkheden en capaciteiten van uw kind, hierbij kijkend naar het leerproces van de afgelopen jaren. In maart volgt een definitief advies. In februari maken de leerlingen van groep 8 een doorstroomtoets.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
71,4% van de leerlingen presteert op adviesniveau, hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Opvallend is het relatief hoge percentage onder advisering (16,7% vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de strenge adviescriteria. De school hanteert een ‘weloverwogen advies’-methodiek, zoals vermeld in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de Nederlandse samenleving. Zij wonen in de Randstad. Kennis is van groot belang. Vanuit onze openbare identiteit vinden wij het belangrijk dat leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien en voor anderen zorgen. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving, zodat zij met voldoende kennis en vaardigheden de basisschool verlaten. Hoofddoelen We voeden onze leerlingen op tot fatsoenlijke evenwichtige mensen die respectvol behandelen(vanuit duidelijke waarden en normen omgaan met de medemens); Wij voeden onze leerlingen op tot personen die weten wat democratie inhoudt en die daar ook naar handelen. Ze leren hun mening over maatschappelijke thema’s te verwoorden; We voeden onze leerlingen op tot mensen die meedoen, die actief betrokken willen zijn op de samenleving en die gericht zijn op samenwerking; We voeden onze leerlingen op tot personen die kennis hebben van, en respect voor andere opvattingen en overtuigingen (religies); We richten ons op de algemene ontwikkeling en we geven onze leerlingen culturele bagage mee voor het leven. LEES MINDER
Samen kom je verder
Vandaag maak jij het verschil
Iedereen is welkom
Wat is de werkwijze van De Witte School voor Openbaar Onderwijs voor sociale ontwikkeling?
De Witte School voor Openbaar Onderwijs kenmerkt zich door rust en orde en maakt afspraken met de leerlingen. Aandacht voor het sociale aspect is belangrijk. Sociale vaardigheden krijgen aandacht in de Kanjertrainingen en lessen naar aanleiding van actuele gebeurtenissen. De school heeft heldere verwachtingen van de kinderen en ziet zichzelf als voorbeeld. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt systematisch gevolgd met meetinstrumenten, observatie en gesprekken met kinderen en ouders. De school gebruikt Leerling in Beeld om de sociale opbrengsten in kaart te brengen en vragenlijsten van WMK-PO en Vensters om de sociale veiligheid te monitoren.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Witte School voor Openbaar Onderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Witte School voor Openbaar Onderwijs gebruikt Kijk! en Leerling in Beeld (groep 3 t/m 8) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Witte School voor Openbaar Onderwijs?
De Witte School voor Openbaar Onderwijs gebruikt de Kanjertraining en Taakspel als methoden voor sociaal-emotioneel leren.