
Schoolweging
De schoolweging van Maranatha Nijkerk is 29,29 , met een spreiding van 6,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 95,24% ruimschoots gehaald, tegenover een landelijke vergelijking van 95,88%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, ver boven de inspectienorm van 85%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Maranathaschool behaalt een streefniveau van 58,87% tegenover een vergelijkingspercentage van 57,79%. Dit ligt ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47,1%. De focus op 'leren door beleven' lijkt effectief voor het overtreffen van verwachtingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 32% havo en 12% vwo, tegenover respectievelijk 16,07% en 18,61% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het hogere percentage vmbo-b-adviezen (16% vs. 5,52% regio), wat past bij de gemengde leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Maranatha Nijkerk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4% van de leerlingen presteert onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde (11,81%). 68% blijft op adviesniveau, wat aansluit bij de gestructureerde doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolbeleid.