Daltonschool Corlaer
Cornelis van Ramshorstln 1
3863 AZ Nijkerk

Schoolweging

Schoolweging
28.21
Spreiding
6.35

De schoolweging van Corlaer is 28,21 , met een spreiding van 6,35 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,74% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke ondergrens van 85%. Hoewel dit 0,6% lager is dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,37%), toont het een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,12% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit duidt op effectief maatwerk in de bovenbouw, met name voor kansrijke leerlingen. De score ligt 2,6% hoger dan bij vergelijkbare scholen (60,51%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofile toont een driehoekstructuur: 13,33% vwo, 23,33% havo en 50% vmbo-(g)t/k. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), wat past bij de Dalton-gerichte aandacht voor zelfstandigheid. Het hoge aandeel gecombineerde vmbo/havo-adviezen (10%) illustreert een groeigerichte benadering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsCorlaerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten van methodegebonden toetsen, niet-methodetoetsen, de sociaal-emotionele ontwikkeling en veiligheid van de leerling worden door de groepsleerkracht geanalyseerd. Tijdens de groepsbesprekingen met de intern begeleider worden de tussentijdse resultaten op leerling- en groepsniveau besproken en vervolgstappen bepaald. Dit gebeurt in een groepsplan voor de niet-methoden gebonden toetsen en in een lopend handelingsplan voor de methodegebonden toetsen. Op schoolniveau vindt een analyse van de resultaten van de niet-methodengebonden toetsen plaats. Dit gebeurt door de intern begeleider en directeur. De resultaten, analyse en actiepunten worden tijdens een opbrengstenvergadering met het team besproken. De intern begeleider bespreekt met de groepsleerkracht de actiepunten op groepsniveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

31,82% presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk), dankzij het Dalton-onderwijs dat doorzettingsvermogen stimuleert. Het percentage onderadviseerlingen (18,18%) ligt wel 6% hoger dan landelijk, mogelijk gerelateerd aan de spreiding in schoolweging. De school hanteert een proactief monitoring systeem om dit te verbeteren.

Sociale ontwikkeling

In onze missie geven wij aan dat wij onze leerlingen in een veilig klimaat voorbereiden op de veranderende maatschappij. Wij leren de leerlingen respect te hebben voor hun eigen mening en die van een ander. Wij besteden actief aandacht aan de overeenkomsten en verschillen tussen de leerlingen, zonder voorkeur voor één bepaalde opvatting. De kernwaarden van het daltononderwijs, waaronder samenwerken, vormen het uitgangspunt voor het onderwijs op onze school. De kernwaarden zijn dan ook veiligheid, respect en samenwerken. Onze school is een mini-maatschappij, waarin wij de leerlingen waarden en normen meegeven en hen leren functioneren als verantwoordelijk, maatschappelijk betrokken, autonome personen. De opvoeding van een kind is een primaire verantwoordelijkheid van de ouders. De school speelt daar op in. Er wordt gestreefd naar een goed overleg tussen ouders, kind en leerkracht omdat we het belangrijk vinden een goede basis te creëren voor een evenwichtige ontwikkeling van het kind. Het kind moet zich veilig voelen op onze school. Ouders moeten zichzelf kunnen vinden in de schoolregels en de manier van onderwijs geven van de school. Onze school wil een inspirerende school zijn die vanuit onze openbare waarden en normen vorm geeft aan kwalitatief goed onderwijs. Om dit te kunnen bereiken is een prettig sociaal klimaat essentieel. We hebben vertrouwen in de mogelijkheid van iedere leerling. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Samenwerken

Wat is de aanpak van Daltonschool Corlaer op het gebied van sociale ontwikkeling?

Daltonschool Corlaer werkt met het programma 'Kwink', dat zorgt voor een doorgaande leerlijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Twee keer per schooljaar wordt 'Zien' door de leerkrachten van de groepen 3 tot en met 8 ingevuld, waarmee de sociale opbrengsten in kaart worden gebracht. De opbrengsten worden door de intern begeleider en directeur geanalyseerd en besproken met de individuele leerkracht en het team. Er is een rapportage voor ouders in het digitale portfolio. Er wordt gewerkt met groepsplannen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Welke instrumenten gebruikt Daltonschool Corlaer om de sociale ontwikkeling van leerlingen te registreren?

Daltonschool Corlaer gebruikt de volgende instrumenten om sociale opbrengsten in kaart te brengen: een eigen instrument 'Zo ben ik' en 'Mijn Rapportfolio'.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool Corlaer?

Daltonschool Corlaer gebruikt de methode 'Kwink' voor sociaal-emotioneel leren.