
Schoolweging
De schoolweging van De Terp Nieuwerkerk aan den IJssel is 29,53 , met een spreiding van 6,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Maar liefst 97,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs met een gevarieerde leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een duidelijke focus op hogere onderwijsniveaus: 27,8% havo en 22,2% vwo. Dit is hoger dan de regionale vergelijking (16,1% havo, 18,6% vwo). Tegelijk is 5,6% vmbo-b/k-advies lager dan de regionale 9,2%, wat past bij het Jenaplanprofiel gericht op brede ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Terp Nieuwerkerk aan den IJssel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Intern begeleider Een belangrijke taak binnen jenaplanschool De Terp is weggelegd voor de intern begeleider: Sabine van Boheemen. Zij is onder andere verantwoordelijk is voor het handhaven en uitbreiden van ons leerlingvolgsysteem en de orthotheek. De intern begeleider volgt de opbrengsten en analyseert deze, samen met de stamgroepleiders en de schoolleider. Zij houdt regelmatig groeps- en leerlingbesprekingen met de stamgroepleiders om snel in te kunnen spelen op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeftes van kinderen met een ontwikkelingsachterstand of -voorsprong. Coördinerende taak De intern begeleider coördineert ook de zorg aan de zorgleerlingen en begeleidt de stamtroepleider hierbij. Eventueel kan zij deelnemen aan een gesprek met ouders en stamgroepleider over een zorgleerling of organiseert zij een gesprek binnen het SOT (School Ondersteunings Team). Indien nodig is de intern begeleider ook de coördinator in het proces om een arrangement bij het samenwerkingsverband aan te vragen voor een leerling van wie de onderwijs- en ondersteuningsbehoeftes de basisondersteuning overstijgen. Contacten buiten de school De intern begeleider onderhoudt ook de contacten met diverse hulpinstanties buiten de school. Zij neemt deel aan het netwerk leerlingenzorg van de gemeente Zuidplas, aan het IB-netwerk van de Stichting Scholengroep Holland, woont de bijeenkomsten van het samenwerkingsverband Aan den IJssel bij, onderhoudt de contacten met diverse onderwijsbegeleiders, hulpverleners en het speciaal (basis)onderwijs. Samenwerkingsverband Aan den IJssel Het samenwerkingsverband Aan den IJssel is een netwerk van basisscholen en speciaal (basis)onderwijs van gemeente Zuidplas, Capelle a/d IJssel, Krimpen a/d IJssel en Krimpen a/d Lek. Gezamenlijk houden zij zich bezig met het passend onderwijs binnen de regio. Via het samenwerkingsverband bestaan er ook mogelijkheden tot collegiale consultatie en ambulante begeleiding. Volgen van de ontwikkeling van ieder kind Niet iedereen leert op dezelfde manier. Daarom moet er voor ieder kind apart aandacht zijn en moet ieder kind apart gevolgd worden in zijn of haar ontwikkeling. Het is ons doel om het onderwijsproces van het kind ononderbroken te laten verlopen. Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen is de taak van de stamgroepleiders. Zij maken daarbij gebruik van toetsen en observaties. De stamgroepleider werkt met groepsplannen. In zo’n groepsplan staat wat de doelen voor het komende half jaar zijn, welke onderwijsbehoeftes ieder kind heeft en hoe de organisatie van de lessen vormgegeven kan worden. Kinderen met een specifieke behoefte Soms wordt een kind met gedrags- of leerproblemen of met een lichamelijke handicap aangemeld op De Terp. Wij bekijken of de school aan de specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeftes van het kind kan voldoen, dit onderzoek zal zes tot tien weken duren. De uitslag kan zijn dat het kind opgevangen kan worden binnen de basisondersteuning van de school. Het kan ook zijn dat er specifieke hulp voor het kind nodig is, welke de basisondersteuning overstijgen. In dat geval wordt een arrangement aangevraagd bij het samenwerkingsverband, om bijvoorbeeld bijzondere materialen aan te schaffen of remedial teaching in te huren. De kinderen met een arrangement volgen een eigen leerlijn. Zij krijgen een eigen ontwikkelingsperspectief. De einddoelen voor het kind formuleren we altijd ambitieus. Wat als het niet lukt op school? Een enkele keer moeten we samen concluderen dat De Terp uw kind niet voldoende kan begeleiden. In dat geval gaat de school samen met de ouders en het kind op zoek naar een school die deze mogelijkheden wel kan bieden. Om dit onderzoek zo goed mogelijk te laten plaatsvinden, is uiteraard samenwerking met ouders noodzakelijk en hebben we bijvoorbeeld eventuele onderzoeksgegevens van het kind nodig. Belangrijk is dat school en ouders gezamenlijk optrekken ten behoeve van het welzijn van het kind. Het belang van het individuele kind staat altijd voorop. Bouwverlenging Soms adviseert de school om een kind de bouw te laten verlengen. Het kind heeft bijvoorbeeld wat meer tijd nodig om de stof zich goed eigen te maken of om sociaal-emotioneel sterker in zijn of haar schoenen te komen te staan. ‘Blijven zitten’ zoals op een reguliere school, waarbij je alles over moet doen, kennen wij op De Terp niet. De kinderen gaan, indien mogelijk, met een bepaald vak verder waar ze gebleven waren. Voor sommige vakken is de herhaling juist weer goed. We bekijken dit per situatie en stellen bij waar nodig. Omdat het kind in de stamgroep blijft, en maar 1/3 van de leerlingen van de groep naar de volgende bouw gaat, heeft hij/zij bij bouwverlening altijd nog vriendjes en vriendinnetjes in de groep en kent hij/zij de stamgroepleider ook al goed. Hierdoor is een bouwverlenging minder ingrijpend dan blijven zitten. De verantwoording voor een ononderbroken leerproces is die van de school, zoals dat in de wet staat omschreven. De Terp wil graag dergelijke beslissingen in overleg met ouders nemen, maar is als school de onderwijsprofessional en degene die uiteindelijk de beslissing neemt, in het belang van het kind. Wat als je meer aan kunt? Ieder kind is anders. Niet alleen in hoe zij er uit zien, maar ook in hoe ze leren, hoe snel ze leren en waar hun interesses liggen. Als school onderkennen we die verschillen en willen we daar graag op inspelen. Mocht een kind erg snel leren en werken, houdt hij/zij dus tijd over. We willen die tijd graag zinnig vullen met verbreding en verdieping. Hier hebben we allerlei materialen voor en binnen de projecten is er ook altijd ruimte voor verrijking. Daarnaast is er in de bovenbouw de mogelijkheid om Spaanse lessen te volgen. Voor begaafde kinderen die meer uitdaging nodig hebben, is er 1 dag per week een plusklas. Indien kinderen aan een aantal voorwaarden voldoen, krijgen zij een uitnodiging om mee te doen in de plusklas. Kinderen die naar deze lessen gaan, zijn bezig met ‘leren leren’, wiskunde, filosoferen en met eigen projecten. Een groep overslaan komt alleen voor indien de school vindt dat het bij dit individuele kind noodzakelijk is.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
28% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies – dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de relatief hoge schoolweging (29,53), wat wijst op een complexe leerlingenpopulatie. Positief is dat 20% boven advies presteert, wat de effectiviteit van het Jenaplan-werkplan met individuele ontwikkelingsperspectieven benadrukt.
Sociale ontwikkeling
Met bovenstaande drie uitspraken proberen wij aan te geven wat voor ons winst is op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Bovenbouwleerling (uitspraak 1) vertelt over de kerstboom-knutsels: "iedereen doet het anders. Daarom heet het onze school ook De Terp. Hier mag je zijn wie je bent." Bovenbouwleerling (uitspraak 2) tijdens een vragenrondje over pesten: "Er wordt niet gepest bij ons op school, want we praten overal over." Onze missie (uitspraak 3) staat op iedere pagina in de schoolgids en geeft met kracht weer waar wij voor staan: samen werken, leren en leven - samen zijn - zo kan iedereen zich ontwikkelen op zijn eigen wijze, zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. LEES MINDER
Je mag zijn wie je bent.
We praten overal over.
Samen groeien op eigen wijze.
Wat is de werkwijze van Jenaplan basisschool De Terp voor sociale ontwikkeling?
Alles wat binnen en buiten de school gebeurt, is van invloed op de sociale samenhang. Het team werkt bewust met de kinderen aan samenwerken, samen leren en samen leven. Binnen het Jenaplanonderwijs is de totale mens belangrijk en is er aandacht voor iemands emoties (ik-vaardigheden), de emoties van de ander (jij-vaardigheden) en de wisselwerking tussen leerlingen (wij-vaardigheden).
Welke registratievorm(en) gebruikt Jenaplan basisschool De Terp om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Jenaplan basisschool De Terp gebruikt de LVS van IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jenaplan basisschool De Terp?
Jenaplan basisschool De Terp gebruikt de 20 basisprincipes van het Jenaplanonderwijs en de Jenaplanessenties als methode voor sociaal-emotioneel leren.