
Schoolweging
De schoolweging van School Met De Bijbel Nieuwer Ter Aa is 30,74 , met een spreiding van 5,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, scoort de school ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt een sterke basiskwaliteit, zelfs iets hoger dan het regionale gemiddelde van 95,9%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 40,7% van de leerlingen gehaald, wat onder de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47,1% blijft. Dit kan samenhangen met de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 30,74). Toch presteert de school hiermee in lijn met vergelijkbare scholen in de regio (57,8%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een nadruk op middelbare schoolniveaus: 30% havo en 10% vwo advies, wat lager is dan regionale vergelijkingen (16,1% havo, 18,6% vwo). Tegelijk is er 10% vmbo-b advies tegenover 5,5% regionaal. Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, vergeleken met 1,0% in de regio. Dit reflecteert een focus op reguliere onderwijsroutes.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Stichtse Vecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We hebben gekozen voor Opbrengstgericht werken met een Handelingsgerichte insteek. Dit betekent dat we kinderen clusteren op niveau (niet op onderwijsbehoefte) en dat we doelen stellen gericht op het verhogen van de opbrengsten van kinderen. De cyclus van handelingsgericht werken bestaat uit 4 fasen die je steeds weer doorloopt. Waarnemen: Observaties/toetsen Begrijpen: Analyse en hypothese evt nader onderzoek Plannen: Clusteren van kinderen in groepsplan Realiseren: Uitvoeren van het groepsplan en dit registreren wat helpt om waar te nemen De kinderen worden ingedeeld in 3 niveaus per groep. Basisgroep, Aandachtsgroep en de Plusgroep. We kiezen ervoor om alle leerlingen dezelfde leerstof aan te bieden. Kinderen die in de Aandachtgroep zitten kunnen door middel van de verlengde instructie dezelfde stof tot zich nemen als de Basisgroep en datzelfde geldt voor de Plusgroep, zij het in minder tijd en met extra verdieping. Hierin moet er afstemming plaatsvinden op instructie, verwerking en tijd. (Toezichtskader) Uitzondering hierop zijn de kinderen met een eigen leerlijn. Deze kinderen volgen een apart programma waarvoor de RTer een hulpplan maakt samen met de IBer. Voor deze kinderen is er een OntwikkelPerspectief. Daarnaast wordt er extra RT besteed aan het dyslexieprotocol: Connect/Ralfi. De leerkrachten maken 2 groepsplannen per vakgebied nav de cito toetsen: rekenen, spelling, technisch lezen (3-5) en 1 groepsplan Begrijpend lezen (6-8), gedrag nav Zien! Nav de methodetoetsen vult de leerkracht de uitvoering in en stellen waar nodig het groepsplan bij. Hierbij doorloopt de leerkracht de cyclus van Handelingsgericht werken een aantal keer per groepsplan Vanuit de groepsplannen worden door RT-er en IB-er individuele handelingsplannen gemaakt (beginfase HGW). Dit geldt voor kinderen met een eigen leerlijn voor rekenen en spelling en voor kinderen die in het dyslexietraject zitten. Zowel de groepsplannen als de individuele handelingsplannen zijn te vinden in Parnassys.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een relatief laag percentage leerlingen (11,1%) stroomt onder advies door, exact gelijk aan het landelijk gemiddelde. Het percentage dat boven advies presteert (11,1%) blijft wel achter bij de regionale 25,3%. Dit suggereert een accurate advisering, maar mogelijk minder uitdagend onderwijs voor talentontwikkeling.