
Schoolweging
De schoolweging van De Hoogvlieger is 32,97 , met een spreiding van 6,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, zelfs bij een relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
36,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact gelijk aan de signaleringswaarde (36,3%). Dit laat zien dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32,97) voldoet aan de basisverwachtingen, maar beperkte ruimte heeft voor excellentie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 25% vmbo-b/k en 25% vmbo-(g)t/havo, met 12,5% havo/vwo. Opvallend is de afwezigheid van vwo-adviezen, terwijl vergelijkbare scholen gemiddeld 18,6% vwo-advies geven. Tegelijk blijft praktijkonderwijs (0%) onder het regionaal gemiddelde (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hoogvlieger | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op basis van de observaties van de leerkracht(en), de methodetoetsen en de resultaten van de methode-onafhankelijke toetsen van CITO, bekijken we op verschillende momenten in het jaar hoe de leerlingen zich ontwikkelen. Twee keer per jaar hebben de leerkrachten een groepsbespreking met de intern begeleider. Tijdens deze groepsbespreking worden de resultaten besproken en zo nodig worden hierop acties ondernomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
50% van de leerlingen presteert boven hun advies – dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (25,27%). Dit reflecteert mogelijk een terughoudend adviseringbeleid. Het percentage onderadvies (25%) ligt wel boven de landelijke benchmark (11,81%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie.
Sociale ontwikkeling
Op OBS De Hoogvlieger is er veel aandacht voor positieve groepsvorming. Voor oog voor elkaar. Voor leren over jezelf en leren van en met de ander. Want wereldburgers zijn nieuwsgierig naar elkaar, verbreden graag hun horizon en zien verschillen niet als eng maar als verrijkend. Daarom zijn reflectie, dialoog, kritisch nadenken en leren onderbouwen belangrijke bouwstenen in ons onderwijs.
Zelfstandig zijn
Leren van en met elkaar
Nieuwsgierig zijn naar elkaar
Wat is de werkwijze van OBS De Hoogvlieger voor sociale ontwikkeling?
OBS De Hoogvlieger volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen door ze dagelijks te observeren. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van het volgsysteem KIJK voor groep 1/2 en Leerling in Beeld voor groep 3-8.
Welke registratievormen gebruikt OBS De Hoogvlieger om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Hoogvlieger gebruikt Kijk! en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Hoogvlieger?
OBS De Hoogvlieger gebruikt de Breinhelden methode voor sociaal-emotioneel leren.