
Schoolweging
De schoolweging van De Heeswijk is 29,31 , met een spreiding van 5,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 96,24% ruimschoots gehaald, ver boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen. De score is 0,37% hoger dan het vergelijkingsgemiddelde, wat aansluit bij het intensieve taal- en rekenbeleid zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
KBs De Heeswijk behaalt met 58,69% een streefniveau dat ruim boven de signaleringswaarde van 47,1% ligt. Dit laat zien dat de school leerlingen effectief uitdaagt op minimaal 1S-niveau voor rekenen en taal, ondanks een leerlingenpopulatie met gemiddelde complexiteit. Het resultaat is 0,89% hoger dan bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen laten een breed spectrum zien, met 12,5% vwo en 16,67% havo. Opvallend is het relatief hoge percentage (16,67%) vmbo-b/k-adviezen, wat iets boven het vergelijkingsgemiddelde (5,52% + 4,04% vmbo-b) ligt. Toch scoort de school hoger dan gemiddeld op doorstroom naar havo/vwo (33,34% vs 31,53% regio), passend bij het accent op 'doorlopende leerlijnen' in het beleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Heeswijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.28 | 177.33 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en het bijhouden van hun resultaten in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). Naast de resultaten die voortkomen uit de methode-gebonden toetsen, gebruiken we ook de methode-onafhankelijke toetsen van Cito om onze leerlingen te volgen. De methode-onafhankelijke toetsen worden afgenomen in februari en juni van het schooljaar voor rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling. Deze toetsen zijn landelijk genormeerd. Op basis van de resultaten uit de toetsen wordt de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- en/of bijgesteld. Alle resultaten worden twee keer per jaar schoolbreed besproken door middel van de trendanalyse. In deze teambijeenkomst worden er passende acties uitgezet op schoolniveau, bouwniveau en groepsniveau. De acties die op groepsniveau worden bedacht keren tevens terug in de groepsgesprekken van de intern begeleider met de groepsleerkrachten die plaatsvinden voor de start van elke nieuwe periode (net voor of na elke schoolvakantie). Voor het volgen van de ontwikkeling van onze kleuters en het bepalen van hun leerstofaanbod gebruiken wij het leerlingvolgsysteem "ParnasSys Leerlijnen". Wij geloven dat dit het zicht op de doorgaande ontwikkeling van onze leerlingen en de afstemming tussen de groepen 2 en 3 ten goede komt. Voor meer details verwijzen we u naar hoofdstuk 6 van ons schoolplan 2023-2027.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
31,82% van de leerlingen presteert boven hun advies, tegen 25,27% landelijk. Slechts 9,09% zit onder advies (vs 11,81% gemiddeld). Dit bevestigt het hoge vertrouwen in de advisering, mede dankzij de vernieuwde POVO-procedure met vroegtijdige voorlopige adviezen in groep 7 en doorstroomtoetsen in februari.
Sociale ontwikkeling
Wij geloven dat een sterk sociaal klimaat de juiste voedingsbodem is om tot goede prestaties te kunnen komen. Omdat wij het op de Heeswijkschool belangrijk vinden dat ouders, leerkrachten en leerlingen samenwerken en positief sociaal gedrag gestimuleerd maken wij gebruik van de Kanjertraining. De Kanjertraining is een integrale aanpak die werkt met jaarlijks terugkerende sociale thema's te weten: - Jezelf Hoe zie ik mijzelf. Jezelf voorstellen. Iets aardigs zeggen over een ander en over jezelf. Gevoelens wat zijn dat? - De ander Hoe voelt een ander zich? Inlevingsvermogen. Laat pesters kletsen. De kunst van vragen stellen en antwoord geven. - Wij samen Luisteren en samenwerken. Vriendschap. Van kritiek kun je leren/zelfreflectie. Er zijn mensen die van je houden. - Omgaan met pesten Hoe ga ik met pesten om. Hoe zorg ik ervoor dat ikzelf niet mee doe met narigheid. Doe je niet anders voor dan je werkelijk bent. LEES MINDER
Jezelf
De ander
Wij samen
Wat is de werkwijze van KBs De Heeswijk voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden zijn het resultaat van de visie op sociaal gedrag. Op KBs De Heeswijk geloven we dat leerkrachten, ouders en leerlingen samen verantwoordelijkheid moeten nemen voor het stimuleren van positief sociaal gedrag. Dit sluit aan op de pijler samen leren, samen leven. De Kanjertraining kent een eigen leerlingvolgsysteem (KANVAS) om sociale opbrengsten te monitoren. De Kanjertraining is zichtbaar in de school door de kanjerpetten die in alle klassen aanwezig zijn. Met de kanjerpetten wordt sociaal gedrag geduid, sociale situaties kunnen worden nagespeeld en geoefend. Gedrag kan positief worden omgebogen of bestendigd.
Welke registratievorm(en) gebruikt KBs De Heeswijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBs De Heeswijk gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas, Parnassys leerlijnen (groep 1/2) en Sociale veiligheidsmonitor Vensters.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBs De Heeswijk?
KBs De Heeswijk gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.