
Schoolweging
De schoolweging van Acaciahof is 27,05 , met een spreiding van 6,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de kwaliteit van basisonderwijs en toegankelijkheid voor alle leerlingniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterk theoretische focus: 40% vmbo-(g)t/havo, 20% havo en 20% vwo. Met name het vwo-percentage (20%) overtreft het regionale gemiddelde (18,6%). De aanwezigheid van praktijkgerichte adviezen (6,7% vmbo-b/k) blijft beperkt, wat past bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Acaciahof | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de kleutergroepen volgen we - net als in de peutergroep van Pardoes - de ontwikkeling van kinderen d.m.v. het observatiemodel “KIJK”. Vanaf groep 3 gebruiken we naast de methodetoetsen vanaf dit schooljaar voor het eerst IEP-toetsen op het gebied van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen en woordenschat. De resultaten van de IEP-toetsen worden vermeld in het eerstvolgende rapport, nadat een toets is afgenomen. We verzamelen al die gegevens van de leerlingen centraal en bezien, of ze aan de verwachtingen voldoen. Als “meetlat” gebruiken we de richtlijnen zoals die door de inspectie zijn vastgesteld in het rapport “Analyse en waardering opbrengsten”. Verder streven we naar een A+B score van 70% voor elke IEPtoets. Daarnaast analyseren we de IEP gegevens d.m.v. een trendanalyse om te bezien of en hoe we ons onderwijs kunnen verbeteren. Tevens hechten we bij de tussenevaluaties veel waarde aan het in beeld brengen van de vaardigheidsgroei op leerling- en op groepsniveau. De kinderen worden ook op sociaal-emotioneel gebied gevolgd. We gebruiken hiervoor het instrument “ZIEN”. In groep 8 wordt als verplichte-eindtoets de IEP-doorstroomtoets ingezet voor de advisering naar het Voortgezet Onderwijs. In oktober, februari en juni vinden er op school voortgangsbesprekingen plaats. De groepsleerkracht en de intern begeleider bespreken dan aan de hand van schriftelijke en mondelinge gegevens de voortgang van alle leerlingen. Wanneer nodig worden er afspraken gemaakt voor extra zorg, zorg besprekingen, observaties etc. Alle afspraken worden schriftelijk vastgelegd. Van kinderen die in de zorg worden opgenomen, wordt een zorgdossier aangelegd. Dit alles wordt gecoördineerd door de interne begeleider. Als er tijdens de voortgangsbespreking extra activiteiten worden gepland voor een leerling, dan worden de ouders hiervan in kennis gesteld. Soms gebeurt dit op de rapportbespreking die volgt op de voortgangsbespreking. Als het nodig is, worden ouders uitgenodigd voor een extra gesprek. Zo nodig wordt een handelingsplan opgesteld, waarin doelen worden vastgesteld, die in een bepaalde tijd behaald moeten worden. Aan het eind van die periode volgt een evaluatie en eventueel een vervolgplan.Wanneer een leerkracht zich tussentijds zorgen maakt over de ontwikkeling van een leerling maakt hij/ zij een afspraak met de interne begeleider voor een individuele zorgbespreking. Dit wordt altijd in overleg gedaan met ouders. Afhankelijk van de problematiek kunnen hier ook andere teamleden of externe deskundigen bij aanwezig zijn. Op school zijn protocollen aanwezig op het gebied van overgang, doublure en versnellen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
38,9% van de leerlingen presteert boven advies – significant hoger dan het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 11,1% zit onder advies, vrijwel gelijk aan de nationale benchmark (11,8%). Dit reflecteert accurate advisering en effectieve doorstroombegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Als openbare school staan wij nadrukkelijk open voor kinderen van elke denkbare richting of geloofsovertuiging. Wij vinden het belangrijk, dat kinderen opgroeien in een tolerante maatschappij en we zullen ouders en kinderen dan ook vanuit deze gedachte benaderen.Wij begeleiden kinderen bij hun ontwikkeling van kennis én vaardigheden om in onze steeds sneller veranderende samenleving een plek te vinden die bij hen past. Als Archipelschool geven wij richting aan onze missie door middel van vijf kernwaarden:kindgericht, toekomstgericht, resultaatgericht, maatschappijgericht samenwerkingsgericht. LEES MINDER
Veiligheid
Gelijkwaardigheid
Respect
Wat is de werkwijze van Archipelschool het Talent voor sociale ontwikkeling?
Archipelschool het Talent hecht veel belang aan een veilige school waar iedereen zich veilig voelt. De school stimuleert sociale normen en waarden en zet vanaf de eerste schooldag in op groepsvorming met behulp van het programma 'Goed van Start' en de methode 'KWINK'. De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen wordt gevolgd met KIJK (groep 1 en 2) en IEP. Een anti-pest-coördinator coördineert de aanpak van pesten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Archipelschool het Talent om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Archipelschool het Talent gebruikt Kijk! en IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Archipelschool het Talent?
Archipelschool het Talent gebruikt de methoden KWINK en Goed van Start voor sociaal-emotioneel leren.