De Leeuwerik
Zandkreekstraat 35
4456 AL Lewedorp

Schoolweging

Schoolweging
29.68
Spreiding
5.77

De schoolweging van De Leeuwerik Lewedorp is 29,68 , met een spreiding van 5,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert De Leeuwerik ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Dit is 1,5% hoger dan het vergelijkingsgroepgemiddelde (95,7%), wat duidt op een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 71,6% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 45,5%. Dit is 14,3% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,3%), wat wijst op effectief onderwijsaanbod voor gevorderde leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke nadruk op theoretische routes: 25% vmbo-(g)t/havo en 18,75% havo/vwo. Het aandeel praktijkonderwijs (0%) blijft onder het regionale gemiddelde (1,01%). Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (12,5%), gelijk aan het landelijk gemiddelde maar hoger dan de regio (10,93%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Leeuwerik LewedorpGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de groepen 1 en 2 brengen we de ontwikkeling van kinderen in kaart aan de hand van de observatie en registratie van KIJK! Aan de hand van deze observaties richten we ons beredeneerde aanbod in. In de groepen 3 t/m 8 volgen we de ontwikkeling van kinderen d.m.v. observaties, methodetoetsen en toetsen van IEP toetsen. We analyseren de groei die kinderen laten zien. Daarnaast hebben we 3 keer per jaar een groepsbespreking met de intern begeleider waarbij we ook kijken naar de vorderingen van het individuele kind. Aan de hand van groepsoverzichten waarop de onderwijsbehoeften van alle kinderen vermeld staan m.b.t. sociaal emotionele ontwikkeling, rekenen lezen en spelling, taal, begrijpend lezen worden de leerlingen besproken. We kijken welke kinderen zich volgens verwachting ontwikkelen en welke kinderen iets extra's nodig hebben. We bieden waar nodig extra ondersteuning in de groep of of buiten de klas. We werken met een groepsplan waarin zoveel mogelijk wordt aangesloten op de onderwijsbehoeften van ieder kind. Voor kinderen die extra begeleiding krijgen buiten de klas stellen we een handelingsplan op, waarbij we zoveel mogelijk proberen uit te gaan van meetbare doelen, die in een periode van 6 tot 8 weken bereikt kunnen worden. Na de betreffende periode wordt dan nagegaan of deze doelen bereikt zijn en wordt de volgende stap bepaald. Bovenstaande data gebruiken wij als team ook om beleidslijnen uit te zetten voor veranderingsprocessen ten behoeve van kwaliteitsverbetering van het onderwijs bij ons op school.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,35% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk lager dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Met 52,17% boven advies – meer dan dubbele van de vergelijkingsgroep (25,27%) – toont de school een sterke doorstroomkwaliteit. Dit sluit aan bij de systematische talentontwikkeling die in het schoolplan wordt benadrukt.

Sociale ontwikkeling

Op de Leeuwerik willen we kinderen onderwijs geven in een veilig en warm pedagogisch klimaat. Een gezellige en positieve sfeer in de school vinden wij dan ook belangrijk. In het onderwijs dat wij geven, houden we zo goed mogelijk rekening met verschillen die er tussen kinderen bestaan op sociaal- emotioneel, lichamelijk en cognitief gebied. Veiligheid is een basisvoorwaarde om te leren. Pas dan zijn kinderen in staat zich sociaal en emotioneel goed te ontwikkelen. Veiligheid in de school is niet alleen voor de leerlingen van onze school van belang, maar voor alle betrokkenen bij de schoolorganisatie. Wat vinden we belangrijk op dit gebied: 1. Alle kinderen voelen zich in hun basisschoolperiode bij ons op school veilig, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen; 2. Wij proberen te allen tijde pestgedrag preventief voor te zijn; 3. Wij benaderen onze leerlingen positief; 4. Wij zijn een KiVa school en hanteren de werkwijze die vanuit KiVa wordt aanbevolen; 5. Wij communiceren helder en duidelijk met ouders omtrent veiligheid; LEES MINDER

Veiligheid

Welbevinden

Respectvol omgaan met elkaar

Wat is de aanpak van De Leeuwerik voor sociale ontwikkeling?

Het pedagogische klimaat op De Leeuwerik is gericht op het creëren van een veilige omgeving. De school heeft heldere verwachtingen van kinderen als het gaat om goed omgaan met elkaar en met de omgeving. Er wordt gezorgd voor een duidelijke structuur van (omgangs)regels. De medewerkers van De Leeuwerik leven deze regels voor en zien zichzelf als voorbeeld voor de kinderen. De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen wordt systematisch gevolgd met meetinstrumenten (Kiva monitor en sociogrammen) en door observatie en gesprekken met kinderen en ouders. Er wordt gewerkt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen met de Kiva methode.

Welke registratievormen gebruikt De Leeuwerik om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Leeuwerik gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en de Kiva Monitor.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Leeuwerik?

De Leeuwerik gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.