Kon Julianaschool
Kom van Aaiweg 2
2351 NN Leiderdorp

Schoolweging

Schoolweging
23
Spreiding
4.97

De schoolweging van Koningin Julianaschool Leiderdorp is 23,00 , met een spreiding van 4,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Maar liefst 97,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit iets lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (98,0%), blijft de school hiermee ruim binnen de inspectie-eisen voor basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 77,5% van de leerlingen behaald, ruim boven de school-specifieke signaleringswaarde van 61,9%. Dit ligt ook duidelijk hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 72,1%, wat duidt op effectieve differentiatie en ambitieuze onderwijsdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 45,8% vwo-advies (vs. 18,6% regionaal gemiddelde) en 12,5% havo/vwo-advies. Tegelijk is er een bescheiden maar significant aandeel praktijkonderwijs (8,3% vmbo-(g)t), wat past bij de spreiding in schoolweging. De adviezen zijn ambitieuzer dan bij vergelijkbare scholen, vooral in het vwo-segment.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKoningin Julianaschool LeiderdorpGemeente AmsterdamNederland
LIB176.96177.26175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de KJS werken wij opbrengstgericht. Dat betekent dat wij de kinderen systematisch volgen om hun vorderingen goed in beeld te houden. Dit doen wij door de leerstof regelmatig te toetsen. Wij maken dan gebruik van toetsen die bij de methode horen, maar ook zogenaamde onafhankelijke toetsen (CITO). Voor onze jongste kinderen maken wij gebruik van observaties en de leerlijnen van ParnasSys. Wij verwerken de toetsgegevens in ons administratiesysteem en de resultaten komen terug op het rapport van het kind en tijdens de 10-minuten-gesprekken. Om onze kinderen goed te begeleiden bewaren wij alle gegevens in het leerlingdossier. Daarin zitten onder andere de gegevens van de leerling, de waarnemingen van de leerkrachten, de verslagen van de oudergesprekken, afschriften van de rapporten en alle brieven en verslagen over de leerling. Wanneer wij zien dat de vordering van de leerling structureel achterblijft dan nemen wij in overleg met de leerkracht, de intern begeleider en de ouders actie. Dit kan betekenen: - meer leertijd door extra oefening, extra of andere instructie; - ondersteuning met bijvoorbeeld de computer, - het aanpassen van de verwerking (andere lessen) en/of extra huiswerk. Soms heeft deze extra ondersteuning niet het gewenste effect en moet er extra hulp worden ingezet. Samen met de ouders zoeken wij dan naar de juiste begeleiding. Dit kan zijn inzet van remedial teaching of logopedische hulp. Het doel is te onderzoeken welke ondersteuning het beste past bij de behoefte van het kind en af te spreken hoe deze wordt uitgevoerd. Daarnaast zijn er ook kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Als kinderen een duidelijke ontwikkelingsvoorsprong hebben, vraagt dat extra inzet van de school. In de meeste methodes die we gebruiken zit al een aanpak op meerdere niveaus verwerkt. Dat betekent dat kinderen die wat meer moeite hebben met de stof of juist de kinderen de stof erg snel oppakken al op het juiste niveau worden aangesproken. Voor de kinderen met een grote ontwikkelingsvoorsprong zetten wij in op kritisch en logisch denken. (met behulp van onder andere Levelwerk). Maar ook wordt er verdieping van de stof aangeboden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat op advies presteert (79,2% vs. 62,9% landelijk). Slechts 8,3% zit onder advies, wat duidelijk lager is dan het nationale gemiddelde van 11,8%. Dit reflecteert waarschijnlijk de zorgvuldige advisering en doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

1. Het Handelingsgericht werken in de klassen met daarbij afstemming en borging van afspraken. Meer regie op de ondersteuning en informatie naar de ouders, zowel op cognitief gebied als op sociaal emotioneel gebied. 2. Het aanbod en de ondersteuning van de kinderen die meer aandacht nodig hadden zowel de hoogpresteerders (Projecten en Levelwerk) als de uitvallende leerlingen (Extra oefening en herhaalde instructie met onderwijs assistent). Eigenaarschap bij de leerkracht en coaching door IB. 3. Het creëren van een goed werkbaar registratiesyteem waarbij de overdraagbaarheid en groei van ontwikkeling centraal stonden. Hoe maken we een beter werkbaar systeem waar we zo veel mogelijk informatie uit kunnen halen zonder dat we dubbel werk uitvoeren. Dit is ontwikkelt vanuit de bestaande systemen met een leidende rol voor een werkgroep waarin medewerkers uit verschillende jaargroepen zitting hadden. Daarnaast is het hele team geschoold om te werken als Kanjertrainer zodat we deze methodiek komend schooljaar volledig in kunnen zetten. Voor de monitor van de sociale veiligheid is daar vanuit het team gekozen om te werken met ZIEN. LEES MINDER

vertrouwen en respect

eigenaarschap

veiligheid

Wat is de werkwijze van de Kon Julianaschool voor sociale ontwikkeling?

De Kon Julianaschool werkt aan ‘jezelf durven te zijn’, ‘het onder woorden brengen van gevoelens’, ‘het leren oplossen van problemen’ en ‘het omgaan met negatieve en positieve opmerkingen’. De leerkrachten zijn geschoold om Kanjerlessen te geven, wat bijdraagt aan een veilige leefomgeving. De school richt zich op persoonsvorming en socialisatie, en wil dat leerlingen zich ontwikkelen tot verantwoordelijke individuen. Het is belangrijk dat leerlingen weten wie ze zijn, wat ze kunnen, wat ze willen en waar ze voor staan. Dit vindt plaats in dialogen, ontmoetingen en relaties, waarbij de leerkracht een cruciale rol speelt.

Welke registratievormen gebruikt de Kon Julianaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Kon Julianaschool gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en leerlijnen ParnasSys.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Kon Julianaschool?

De Kon Julianaschool gebruikt de Kanjer training als methode voor sociaal-emotioneel leren.