Lorentzschool
Van Vollenhovenkade 17
2313 GG Leiden

Schoolweging

Schoolweging
24.77
Spreiding
6.84

De schoolweging van Lorentzschool Leiden is 24,77 , met een spreiding van 6,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,0% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft Lorentzschool duidelijk de landelijke norm van 85%. Deze consistent hoge score benadrukt de brede basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

76,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 56,2%. Dit onderstreept de effectiviteit van het geïntensiveerde rekenonderwijs dat sinds 2021 wordt ingezet.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen reflecteren een sterke academische focus: 31,1% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) en 23,6% havo-advies. Opvallend is de beperkte doorstroom naar praktijkonderwijs (3,8% vs. 5,5% regio), passend bij het hoogwaardige onderwijsconcept. De combinatie vmbo-(g)t/havo (13,2%) toont aandacht voor doorlopende leerlijnen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsLorentzschool LeidenGemeente AmsterdamNederland
LIB175.88179.61175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Lorentzschool blinkt uit met 27,9% van de leerlingen die boven advies presteren (vs. 25,3% landelijk). Het lage percentage onderadvisering (10,6%) benadrukt de zorgvuldige adviesprocedure. Deze resultaten correleren met de beschreven 'talentprogramma's' voor meerbegaafden in het schoolplan.