De Morskring
Damlaan 1
2332 XG Leiden

Schoolweging

Schoolweging
26.96
Spreiding
7.65

De schoolweging van De Morskring is 26,96 , met een spreiding van 7,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.8% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, iets boven het landelijk gemiddelde (96.7%) en ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59.1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51.8% ligt. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (63.3%), toont de school hiermee aan dat ze effectief differentieert voor ambitieuze doelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 22.7% havo, 13.6% havo/vwo, en 15.9% vwo. Samen goed voor 52.2% hogere adviezen, tegenover 46.5% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (2.3% vmbo-b), wat lager ligt dan regionale trends.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe MorskringGemeente AmsterdamNederland
LIB175.18175.88175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij nemen twee maal per jaar CITO toetsen af bij onze leerlingen. Dit doen wij middels Leerling in Beeld, digitaal en op papier. In januari is een toetsperiode ook wel genoemd MIDDEN. Vervolgens vindt er in juni nog een afname periode plaats genaamd EIND. De tussenresultaten van de CITO toetsen worden besproken met de intern begeleider. Naar aanleidng hiervan wordt een plan van aanpak op groeps- en leerling niveau besproken en gemaakt. Op schoolniveau wordt een trendanalyse gemaakt van de tussenresultaten. Deze worden gepresenteerd aan het team. Hier volgen ontwikkelpunten uit op school- en groepsniveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

31.5% van de leerlingen presteert boven hun advies, significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (25.3%). Slechts 9.3% zit onder advies (vs. 11.8% landelijk). Deze cijfers benadrukken de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Naast de cognitieve opbrengsten kijken we ook naar de sociale opbrengsten. Dit doen wij door 2x per jaar de sociale ontwikkeling en veiligheid van de kinderen te monitoren. De resultaten van deze opbrengsten worden op groepsniveau besproken tijdens de leerling- en groepsbespreking. Op schoolniveau wordt er een trendanalyse gemaakt van de sociale veiligheid, waaruit actiepunten voortkomen die in ons schoolplan worden opgenomen.

Vertrouwen

Veiligheid

Rust

Wat is de werkwijze van De Morskring voor sociale ontwikkeling?

De ontwikkelgroep pedagogisch klimaat is bezig met het herijken van de kernwaarden van de school. Vanuit deze kernwaarden worden duidelijke gedragsverwachtingen opgesteld, welke in schooljaar 2024-2025 worden ingevoerd. Voor de monitoring van sociale ontwikkeling wordt een nieuw instrument van Leerling in Beeld gebruikt.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Morskring om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Morskring gebruikt Leerling in Beeld Sociaal-emotioneel functioneren om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Morskring?

De Morskring gebruikt Kanjer trainingen en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.