
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Een indrukwekkende 94.4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en het regionaal gemiddelde (92.7%). Deze score benadrukt de effectiviteit van de basisondersteuning, vooral in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
32.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, exact op de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 31.7%. Hoewel dit lager is dan het regionale gemiddelde (44.7%), toont het de haalbaarheid van ambitieuze doelen binnen de leerlingenpopulatie. De daltonaanpak met zelfverantwoordelijk leren lijkt hierbij cruciaal.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op praktijkgericht leren: 44.4% vmbo-(g)t advies tegenover 16.5% regionaal. Het percentage havo-advies (11.1%) blijft achter bij vergelijkbare scholen (16.1%), mogelijk door de nadruk op persoonlijke ontwikkeling boven cognitieve prestaties. Opvallend is het volledig ontbreken van vwo-adviezen in het palet.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Windvang | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We volgen de ontwikkeling van onze kinderen op meerdere manieren. De kinderen maken methode toetsen en methode onafhankelijke toetsen. Daarnaast zijn er de observaties van de leerkracht tijdens het werk, de informatie uit gemaakt werk en de onderwijs-leergesprekjes. We onderscheiden 5 perioden in het jaar, per periode is er een margedag waarop we m.b.v. de input en de analyse daarvan, het aanbod voor de komende periode voorbereiden. Er worden bijvoorbeeld keuzes gemaakt t.a.v. de intensiteit van de instructie of de inzet van extra ondersteuning. We willen de stap zetten om kinderen hier meer bij te betrekken, eigen doelen te stellen, mee te laten bepalen waar ze -deels- hun tijd aan besteden. De Cito toetsen worden twee keer per jaar afgenomen volgens het toetsrooster bij groep 3 t/m 8. Dit is een evaluatie van een langere periode onderwijs. Deze informatie wordt ook gebruikt voor de schoolzelfevaluatie, hierin evalueren we de schoolopbrengsten over meerdere jaren, gekoppeld aan schooldoelen en ambities. Als school zijn we ons aan het oriënteren om eventueel gebruik te gaan maken van een ander leerlingvolgsysteem.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
50% van de leerlingen presteert boven hun advies – dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (25.3%). Geen enkele leerling zit onder advies, tegenover 11.8% nationaal. Deze uitzonderlijke scores reflecteren het daltonprincipe van vertrouwen en verantwoordelijkheid, waarbij leerlingen vaak boven verwachting presteren.
Sociale ontwikkeling
Onze stip op de horizon is dat de kinderen aan het eind van groep acht zichzelf kennen, zich daar goed bij voelen en vol zelfvertrouwen een volgende stap maken. Dit is een belangrijke voorwaarde om het maximale uit jezelf te kunnen halen.
Zelfvertrouwen
Jezelf kennen
Veilig en open
Wat is de werkwijze van Daltonschool Katwijk i.o. voor sociale ontwikkeling?
Daltonschool Katwijk i.o. maakt gebruik van Positive Behavior Support (PBS) om een positieve, sociale omgeving te creëren die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van observatiesystemen. Opvallende resultaten worden met de kinderen besproken en komen terug in groepsbesprekingen en rapportgesprekken. Ook wordt er gewerkt met de Kanjertraining om onderling vertrouwen in groepen te bevorderen en een prettig schoolklimaat te creëren. Coöperatieve werkvormen worden veelvuldig gebruikt om de kinderen van elkaar te laten leren en samenwerken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool Katwijk i.o. om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Daltonschool Katwijk i.o. gebruikt registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.