
Schoolweging
De schoolweging van De Wereldboom Hulst is 31,51 , met een spreiding van 5,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score benadrukt de effectieve basisondersteuning, zelfs in een klas met relatief veel dubbelleerjaren door de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een tweesplitst beeld: 52,6% van de leerlingen krijgt een vmbo-tl of hoger advies (31,6% vmbo-(g)t en 21,1% havo), terwijl 15,8% een praktijk- of basisberoepsgerichte richting krijgt. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (15,8%) zoals havo/vwo, wat past bij het onderwijsconcept voor hoogbegaafde leerlingen. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar 18,6% een vwo-advies krijgt tegenover 10,5% hier.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wereldboom Hulst | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.58 | 176.5 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Visie op opbrengsten van ons onderwijs Naast het bereiken van een zo hoog mogelijk kennisniveau bij alle leerlingen, staat de ontwikkeling van de persoonlijkheid van de leerlingen centraal. Het hebben van een onderzoekende houding, vaardigheden om te leren-leren, de wil en vaardigheden om samen te werken, zichzelf te presenteren, initiatief te nemen, zelfstandig doelen te stellen en deze weten te bereiken, vormen belangrijke streefdoelen van het schoolteam. Deze willen wij in goede samenwerking met de kinderen, ouders en omgeving bereiken. De leerlingen dienen hiervoor sociaal vaardig te zijn, respect te tonen, belangstelling en betrokkenheid te tonen voor de omgeving/maatschappij. Ook weerbaarheid met daarbij een goed en realistisch zelfbeeld en acceptatie van dit beeld, vormen de basis voor het met plezier deelnemen aan school en maatschappij. Dit uit zich mede in ‘persoonlijkheden’ die een eigen mening durven te vormen en deze op een plezierige wijze naar buiten weten te brengen. Deze visie betekent voor ons onderwijs, dat we ons niet alleen richten op het ontwikkelen van goede studenten, maar vooral op het ontwikkelen van ‘goede mensen’. Het goede voorbeeld van de leerkracht –Be the person you want your students to become- vormt hierbij een belangrijke opdracht. Methodetoetsen vs. toetsen Leerling in Beeld (Cito) Op onze school willen we het beste onderwijs voor uw kind met de hoogst mogelijke opbrengsten. Die opbrengsten houden we nauwkeurig bij via KIJK 0-7, ons Leerlingvolgsysteem ParnasSys en ons leerlingvolgsysteem van Leerling in Beeld, waardoor we de ontwikkelingen van onze leerlingen goed kunnen volgen. Door te registreren hoe leerlingen scoren op toetsen kunnen we de vaardigheidsgroei en ontwikkeling van onze leerlingen duidelijk in beeld brengen. We maken onderscheid tussen de toetsen van Leerling in Beeld en de methodetoetsen. Elk hoofdstuk van een methode wordt afgesloten met een methodetoets. Het komt voor dat de scores van de toetsen van Leerling in Beeld en de methodetoetsen niet overeenkomen. De methodetoetsen meten of kinderen de leerstof die de afgelopen weken is aangeboden en in de klas is geoefend, begrijpen en kunnen toepassen. De toetsen van Leerling in Beeld meten of leerlingen alle leerstof van het afgelopen (half) jaar (nog steeds) beheersen en effectief kunnen toepassen. Alle toetsresultaten worden geanalyseerd op individueel-, groeps- en schoolniveau. Op basis van deze analyse worden doelen voor de toekomst gesteld en wordt inhoud gegeven aan een onderwijsaanbod dat aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften van de individuele leerlingen of een groep(je) leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 29,4% leerlingen die onder hun advies presteren in het VO (tegen 11,8% landelijk), lijkt er sprake van voorzichtig adviseren. Dit hangt mogelijk samen met de complexe schoolweging (31,51). Positief is dat 17,6% bovenadviezers het dubbele van het landelijk gemiddelde (8-12%) bereikt, wat de meerwaarde van het voltijds hoogbegaafdenonderwijs onderstreept.
Sociale ontwikkeling
Het pedagogisch klimaat is de wijze waarop op school gunstige voorwaarden worden geschapen voor de ontwikkeling van kinderen. Dit zien we terug in de omgang tussen ouders, kinderen en leerkrachten. Daarnaast is de inrichting van school gericht op het samen leren. Met onze aanpak en organisatie streven we naar plezier, veiligheid, respect en betrokkenheid op elkaar. In onze omgang en contacten zijn we gericht op het stimuleren van de eigenheid, het zelfvertrouwen en het positief kleuren van het zelfbeeld van al onze leerlingen. Dit doen we door: Het bieden van een duidelijke structuur, het maken van heldere afspraken en het organiseren van effectief klassenmanagement. Respectvol om te gaan met elkaar (leerlingen, ouders/verzorgers en leerkrachten), we gaan positieve relaties aan, waarbij aandacht is voor elk individu en iedereen de ruimte krijgt om zichzelf optimaal te ontwikkelen. Te denken in kansen en mogelijkheden. We hebben hoge verwachtingen en geven het vertrouwen dat we die ook samen waar kunnen maken. Een positieve houding aan te nemen. We gaan uit van een positieve benadering, waarbij het belonen van positief gedrag centraal staat. De rol van het team is bepalend voor het realiseren van een goed pedagogisch klimaat. Voorbeeldgedrag, een positieve grondhouding, denken in kansen en mogelijkheden en het realiseren van de voorwaarden om een positief schoolklimaat te realiseren zijn taken waar iedere leerkracht actief invulling aan geeft. Dit doet hij/zij niet alleen, maar in samenhang met collega’s, ouders en verzorgers. LEES MINDER
plezier
veiligheid
respect
Wat is de werkwijze van Basisschool De Wereldboom voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Wereldboom monitort de sociale veiligheid met behulp van KIJK 0-7 (peuters en kleuters), Leerling in Beeld (groepen 6 t/m 8) en Leerling in Beeld leerkracht vragenlijst (groepen 3 t/m 8). De methoden Kwink en Goed van Start worden gebruikt. Groepsvorming wordt gestimuleerd door middel van de Gouden Weken en Zilveren Weken. Er zijn groepsregels en preventieve groepsgesprekken. De bovenbouw gebruikt een klassenschrift en de deugdenboom.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Wereldboom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Wereldboom gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Leerling in Beeld.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Wereldboom?
Basisschool De Wereldboom gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kwink en Goed van Start.