PCBS Van der Brugghenschool
Thorbeckestraat 2
1272 HC Huizen

Schoolweging

Schoolweging
25.74
Spreiding
5.1

De schoolweging van Van der Brugghenschool is 25,74 , met een spreiding van 5,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,0% score voor het fundamenteel niveau presteert de school uitstekend, ruim boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde (96,6%). Dit onderstreept de brede basiskwaliteit van het taal- en rekenonderricht, wat consistent aansluit bij de hoge doorstroomcijfers naar het vo.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

PCBS Van der Brugghenschool overtreft de inspectienorm voor het streefniveau ruim: 62,7% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een verwachte signaleringswaarde van 53,8%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (64,0%), duidt het op effectieve differentiatie in de bovenbouw, met name voor talentontwikkeling richting havo/vwo.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke oriëntatie op hogere leerwegen: 45,9% van de leerlingen krijgt havo-, havo/vwo- of vwo-advies (vs. 45,6% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het hoge aandeel vwo-adviezen (24,3%, tegen 18,6% landelijk), wat het academische karakter benadrukt. Tegelijkertijd blijft praktijkonderwijs beperkt (0% vs. 1,0% regio), in lijn met de schoolvisie op talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsVan der BrugghenschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Opbrengstgericht werken Wij verzamelen informatie (toetsgegevens en observaties) en stellen op basis daarvan doelen vast voor de leerlingen en de groep. We stemmen daar vervolgens de planning (keuze van de leerstof en leeractiviteiten) en de organisatie (clustering van leerlingen in groepen) op af. De tussenopbrengsten analyseren we twee keer per jaar met ons team in het zogeheten OGW-moment. Opbrengstgerichtheid wil zeggen: het bewust, cyclisch en systematisch werken met als doel de hoogst mogelijke en realistische opbrengst. Op de Van der Brugghenschool maken we gebruik van het IEP-LVS. Uitgangspunt is dat we hiermee gerichter de ontwikkeling van de individuele leerling in kaart kunnen brengen. De resultaten uit IEP-LVS worden tevens vergeleken met de resultaten uit de methodetoetsen. De effecten van eerder genomen interventies worden op deze wijze in kaart gebracht. De Van der Brugghenschool stelt per vakgebied een schoolnorm vast. Hierbij is de wegingsfactor uitgangspunt en wordt per vakgebied bepaald wat voor desbetreffend schooljaar realistische verwachtingen zijn ten opzichte van het landelijk gemiddelde. De tussenopbrengsten worden in de kwaliteitsdialoog verantwoord aan het bestuur van VPCBO Ichthus. Ook worden de resultaten besproken met de medezeggenschapsraad.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert (9,5% vs. 11,8% landelijk). De school scoort bovendien hoger op ‘op advies’ (81,0% vs. 62,9% landelijk), wat wijst op nauwkeurige advisering. Deze resultaten sluiten aan bij het beschreven adviesproces met meervoudige bronnen van bewijslast en doorlopende monitoringsgesprekken.

Sociale ontwikkeling

Onze school is een PBS-school (Positive Behavior Support). PBS is een geïntegreerde, schoolbrede en preventieve aanpak, gericht op alle leerlingen. Doel van de methodiek is om een veilig en positief schoolklimaat te creëren dat alle leerlingen in staat stelt om optimaal te profiteren van het geboden onderwijs. Om dit te bereiken maakt PBS gebruik van een combinatie van ‘research based’ interventies en strategieën, gericht op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. De kern van de PBS aanpak PBS staat voor een schoolbrede aanpak. PBS is een methodiek met een overkoepelende functie. Preventie staat centraal. Algemeen bekende preventieprogramma’s en methoden met vergelijkbare uitgangspunten (zoals bijvoorbeeld Taakspel, Kanjertraining, de Vreedzame school en diverse anti-pestprogramma’s) passen naadloos in de aanpak. Scholen die aan de slag gaan met PBS voeren een preventief beleid binnen de school, gericht op het bevorderen van gewenst gedrag bij alle leerlingen. PBS-scholen maken gedragsverwachtingen concreet, leren gewenst gedrag aan en bekrachtigen dit gedrag systematisch. In elke groep worden gedragslessen gegeven. De school heeft een beloningssysteem dat bestaat uit het verdienen van PBStars. Deze plastic sterren kunnen gespaard worden voor een groepsbeloning of individueel ingeruild worden voor een beloning. Beloningen kunnen zijn: 15 minuten een spelletje tot met de hele groep picknicken op het schoolplein. De PBS-school stuurt op data over het gedrag van de leerlingen. De school maakt actief gebruik van systematische gegevensverzameling. Om systematisch zicht en toezicht te houden op de ontwikkeling van leerlingen en vroegtijdig te kunnen ingrijpen bij problemen, hanteert de school o.a. incidentenregistratie (SwisSuite). Er is sprake van partnerschap met ouders. Het samenwerken met de ouders is een belangrijk onderdeel van de methodiek. De school ontwikkelt manieren om een positieve band met de ouders op te bouwen en met hen samen te werken vanuit gezamenlijke waarden en verwachtingen. PBS wordt geborgd met een kwaliteitssysteem. Wanneer scholen werken met PBS, is er expliciete aandacht voor het borgen van de kwaliteit van de methodiek na implementatie. Hiertoe wordt een systeem voor certificering van scholen ontworpen. LEES MINDER

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Respect & Plezier

Wat is de werkwijze van PCBS Van der Brugghenschool voor sociale ontwikkeling?

De PCBS Van der Brugghenschool hanteert de basiswaarden Veiligheid-Verantwoordelijkheid-Respect-Plezier, die in samenwerking met team en ouders zijn vastgesteld. Vanuit deze waarden zijn gedragsverwachtingen geformuleerd en geoefend in gedragslessen. De professionele leergemeenschap PBS monitort de uitvoering en het effect van PBS en stuurt interventies aan waar nodig. Interventies zijn verdeeld in universele, doelgroep- en intensieve individuele interventies. Universele interventies richten zich op het expliciet maken van verwachtingen en het waarderen van gewenst gedrag. Doelgroep interventies bieden extra ondersteuning aan leerlingen met beginnend probleemgedrag. Intensieve individuele interventies zijn bedoeld voor leerlingen met zwaardere gedragsproblematiek, waarbij ouders, leerkracht en intern begeleider betrokken zijn.

Welke registratievorm(en) gebruikt PCBS Van der Brugghenschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

PCBS Van der Brugghenschool gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, SWISSUITE, IEP.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PCBS Van der Brugghenschool?

PCBS Van der Brugghenschool gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Vreedzame school.