De Flevoschool
Bovenlangewijnseweg 4
1272 BX Huizen

Schoolweging

Schoolweging
23.6
Spreiding
5.38

De schoolweging van De Flevoschool is 23,60 , met een spreiding van 5,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met een score van 100% voor het fundamenteel niveau overtreft De Flevoschool zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (97,66%). Dit is een opvallend sterk resultaat, dat consistent is over de laatste drie schooljaren.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 76,39% ruim boven de signaleringswaarde van 58,9% voor het streefniveau (vergeleken met 67,66% bij soortgelijke scholen). Dit benadrukt de effectiviteit van het adaptieve rekenonderwijs. Het behaalde percentage ligt zelfs 12,5% hoger dan de inspectienorm.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 40% havo en 36,67% vwo. Samen met het gecombineerde havo/vwo-advies (6,67%) komt dit uit op 83,34% van de leerlingen die een theoretisch leerwegadvies ontvangt. Dit is significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (16,07% havo, 18,61% vwo). Desondanks wijkt het percentage vmbo-(g)t-adviezen (16,67%) nauwelijks af van het omringend onderwijs (16,45%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe FlevoschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB180.5180.5175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten van leerlingen worden gemeten door de afnames van de methode gebonden toetsen (ongeveer om de drie à vier weken) en door de afname van de Cito-toetsen. Deze resultaten worden tijdens vaste momenten met de leerling besproken en indien noodzakelijk ook tussentijds door middel van een kindgesprek. Naast de reguliere begeleiding door de leerkracht, waarbij de leerlingen zijn ingedeeld in drie niveaugroepen, wordt een kind indien noodzakelijk individueel in de groep begeleid. Is er daarnaast meer nodig dan kan een leerling ook extra door de remedial teacher worden ondersteund. Na een aantal weken wordt er met de leerling een gesprek gevoerd over zijn/haar ontwikkeling en de behaalde doelen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat slechts 3,33% van de leerlingen onder advies presteert in het vervolgonderwijs, tegen 11,81% landelijk. Maar liefst 33,33% stroomt door boven advies (vs. 25,27% gemiddeld). Dit succes wordt ondersteund door het systematische 'doorstroomgesprekken'-protocol tussen basis- en middelbare scholen, zoals vermeld in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Het uitgangspunt is dat kinderen uiteindelijk goed zelfstandig kunnen functioneren in de maatschappij. Zij moeten leren in positieve zin kritisch te oordelen en rekening te houden met elkaar. Een en ander komt aan de orde in bijvoorbeeld kringgesprekken en rollenspelen.

Eigen verantwoordelijkheid

Respect voor je omgeving

Kritisch kunnen oordelen

Wat is de werkwijze van De Flevoschool voor sociale ontwikkeling van leerlingen?

De werkwijze van De Flevoschool voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op humanitaire waarden. Door het stellen van kritische levensvragen, discussie en kennismaking met verschillende waarden, ontdekken kinderen deze normen en waarden zelf. De Flevoschool wil leerlingen in een beschermde omgeving voorbereiden op de maatschappij. De school hanteert de principes van de Kanjertraining, Rots en Water en de Gelukskoffer. De methode Zien geeft een beeld van het kind en de groep, waardoor de leerkracht gericht aan de slag kan. Er wordt regelmatig verwezen naar de visie van de school via verschillende informatiekanalen naar de ouders.

Welke registratievormen gebruikt De Flevoschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Flevoschool gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en Sociaal Emotionele Vragenlijst.

Welke methoden gebruikt De Flevoschool voor sociaal-emotioneel leren?

De Flevoschool gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kanjertrainingen, Gelukskoffer en Rots en Watertraining.