Van Harte School
Loerikseweg 11 A
3991 AA Houten

Schoolweging

Schoolweging
24.02
Spreiding
5.2

De schoolweging van Van Harte School is 24,02 , met een spreiding van 5,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 97,3% van de leerlingen gehaald, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, zelfs in een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 24,02).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Van Harte School presteert ruim boven de norm: 68,47% van de leerlingen behaalt het streefniveau tegen een inspectienorm van 56,2%. Dit is ook hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (66,85%). De focus op maatwerk en het ontwerpend leren draagt waarschijnlijk bij aan deze resultaten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 24,32% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 18,92% havo-advies. Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, tegen 1,01% in de regio. De combinatie vmbo-(g)t/havo (5,41%) en havo/vwo (10,81%) laat zien dat de school differentieert op maat.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsVan Harte SchoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentijdse resultaten worden in beeld gebracht door het afnemen van methode onafhankelijke toetsen, wij maken hierbij gebruik van Leerling in Beeld. De opbrengsten van deze toetsen worden geanalyseerd en verantwoord in een resultatenanalyse. Deze analyse wordt opgesteld door de intern begeleider en besproken met de directie en de teamleden. Hieruit vloeien verbeteracties voort welke in de groeps -en handelingsplannen van de groepsleerkrachten worden verwerkt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,85% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 34,62% boven het advies uitkomt. Dit duidt op zorgvuldige advisering en effectieve begeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel. De cijfers benadrukken de doorstroomkracht naar hogere niveaus.

Sociale ontwikkeling

Op de Van Harte School staan zorg en respect voor elkaar hoog in het vaandel. Wij willen ieders (eigen)aardigheden accepteren. Wij werken samen met ouders aan de totale ontwikkeling van het kind vanuit een katholieke levensovertuiging. Voor de ontwikkeling van uw kind vinden wij de volgende aandachtspunten van belang: - een prettige sfeer, het accepteren van en kunnen omgaan met verschillen tussen mensen; - een duidelijk en gestructureerd onderwijsaanbod; - aandacht voor de verschillende aspecten van de ontwikkeling. LEES MINDER

Eigen inbreng van het kind

Brede ontwikkeling

Gedegen kennisverwerving

Wat is de werkwijze van de Van Harte School voor sociale ontwikkeling?

De Van Harte School besteedt het hele schooljaar aandacht aan een prettige sfeer en acceptatie van verschillen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de Kanjertraining en Taakspel. De school leert met en van elkaar en spreekt elkaar aan op eigen verantwoordelijkheden. De driehoek leerling - ouders - school is erg belangrijk. Duidelijke afspraken worden gemaakt over verantwoordelijkheden en consequenties.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Van Harte School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Van Harte School gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Van Harte School?

De Van Harte School gebruikt de Kanjertraining en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.