PCBS De Zonnewijzer
Zonnehout 1
3991 MV Houten

Schoolweging

Schoolweging
24.94
Spreiding
5.69

De schoolweging van De Zonnewijzer Houten is 24,94 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, fors boven de landelijke norm van 85%. De school laat hiermee zien dat basisvaardigheden structureel verankerd zijn.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

64,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 56,2%. De gespecialiseerde rekenmethodiek en talentprogramma's dragen mogelijk bij aan deze prestatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

62,5% van de adviezen betreft HAVO of VWO (35,7% HAVO, 26,8% VWO), significant hoger dan regionale cijfers (16,1% HAVO, 18,6% VWO). De focus op doorstroom naar theoretische leerwegen combineert zich met lage percentages praktijkonderwijs (1,8% vs. 1,0% regio).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Zonnewijzer HoutenGemeente AmsterdamNederland
LIB176.82176.63175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om een objectief beeld van de leerprestaties op de verschillende vakgebieden zoals taal, rekenen - wiskunde en lezen te krijgen worden CITO tussentoetsen afgenomen. Aan de hand van analyses van de resultaten vindt afstemming van de leerstof op school- , groepsniveau of op individueel niveau plaats.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 9,6% presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 30,8% boven verwachting presteert. Dit reflecteert een veilige advisering met ruimte voor groei, consistent met het adaptieve onderwijsconcept.

Sociale ontwikkeling

De Zonnewijzer is een school waar je enthousiasme en passie voelt. Wij zijn een betrokken en open school waar samen geleerd en samen gedeeld wordt Visie in relatie tot de omgang met elkaar Wij vinden dat iedereen uniek is en zijn waarde heeft maar we streven naar samenleven, samenwerken waar ieder zijn verantwoording heeft en neemt. Dit betekent: dat we werken vanuit vertrouwen dat we samenwerken en samen leren dat we grenzen stellen wanneer de veiligheid, de ontwikkeling van het kind en de sfeer in gevaar komen dat we bewust verbinding zoeken met elkaar en onze omgeving dat je mag worden wie je wilt zijn dat we aandacht hebben voor sociaal-emotioneel leren dat we zelfvertrouwen en groei stimuleren dat we de eigen verantwoordelijkheid van leerlingen helpen ontwikkelen dat we streven naar betrokken leerlingen dat we leerlingen leren reflecteren op het gebied van gedrag, werkhouding en resultaten. LEES MINDER

persoonsvorming

samenleven

verbinding

Wat is de werkwijze van PCBS De Zonnewijzer voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van PCBS De Zonnewijzer zijn verbinding, pedagogisch tact en vertrouwen in groei. De school staat in verbinding met leerlingen, elkaar en ouders. Het kind staat centraal en de school werkt met toewijding en liefde. De ontplooiing van het kind wordt gestimuleerd vanuit geloof, vertrouwen en verbinding.

Welke registratievorm(en) gebruikt PCBS De Zonnewijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

PCBS De Zonnewijzer gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PCBS De Zonnewijzer?

PCBS De Zonnewijzer gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.