Katholieke Daltonschool De Zevensprong
Scherpencamp 2
3992 RD Houten

Schoolweging

Schoolweging
23.02
Spreiding
5.59

De schoolweging van De Zevensprong Houten is 23,02 , met een spreiding van 5,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,65% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit resultaat benadrukt de effectiviteit van de basisondersteuning, zelfs bij een dalend leerlingenaantal. De score ligt wel iets onder het vergelijkingsgemiddelde (98,03%), mogelijk door de toenemende diversiteit in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,07% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 61,9%. Deze score is mogelijk gerelateerd aan de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 23,02) en de grote spreiding in uitgangsposities (5,59). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 72,1%, wat het belang onderstreept van de ingezette differentiatiestrategieën.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een sterke focus op theoretische leerwegen: 42,11% vwo-advies (vs. 18,61% landelijk) en 15,79% havo/vwo-advies. Praktijkgerichte adviezen (vmbo-b: 5,26%) blijven beperkt, wat aansluit bij het hoogopgeleide karakter van Houten. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl dit regionaal 1,01% voorkomt. Deze uitstroomprofiel weerspiegelt de Dalton-aanpak met zelfverantwoordelijk leren.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Zevensprong HoutenGemeente AmsterdamNederland
LIB175.36176.63175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In januari/februari worden vanaf groep 3 Cito-toetsen afgenomen. Tijdens de kleine (november en april) en grote (februari en juni) groepsbesprekingen, door de intern begeleider met de leerkrachten, worden leerresultaten geanalyseerd en het leerprogramma afgestemd op de onderwijsbehoeften van het individuele kind. Wij doen dat met Focus PO.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,41% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 33,33% boven het advies uitkomt. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering volgens het 'intensief volgen van kinderen' zoals beschreven in het schoolplan. De hoge doorstroom naar hogere niveaus sluit aan bij het vertrouwen in doorlopende leerlijnen binnen het Daltononderwijs.

Sociale ontwikkeling

De school ziet het als haar taak om kinderen (mede) op te voeden tot verantwoordelijke en actieve burgers, die in een pluriforme samenleving een open en actieve houding aannemen ten aanzien van een diversiteit aan godsdiensten, etniciteit, culturen, opvattingen, leefwijzen en gewoonten. De leerlingen van de school groeien op in een omgeving waarin die diversiteit weinig zichtbaar is. In ons onderwijsaanbod zijn wij actief op zoek naar mogelijkheden om kinderen in aanraking te brengen met andere culturen en leefgewoontes. Wij vinden het van belang dat kinderen op een goede wijze met elkaar omgaan. Hiervoor hanteren wij de methode Kanjertraining. Het belangrijkste doel van de training is, dat kinderen positief over zichzelf en de ander leren denken. Op school hanteren we de drie kapstokregels: - We zorgen goed voor onszelf. - We zorgen goed voor de ander. - We zorgen goed voor onze omgeving. Samengevat: Ga met een ander om zoals jij wil dat de ander met jou omgaat. LEES MINDER

Ik zorg goed voor mezelf

Ik zorg goed voor de ander

Ik zorg goed voor mijn omgeving

Wat is de werkwijze van Katholieke Daltonschool De Zevensprong voor sociale ontwikkeling?

Katholieke Daltonschool De Zevensprong gebruikt de Kanjertraining en monitort de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen in de groepen 3 t/m 8 met een digitaal Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS). Voor kinderen in de groepen 1 en 2 wordt het leerlingvolgsysteem Focus PO gebruikt. Leerkrachten volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling van ieder kind en sturen bij waar nodig, zowel individueel als op groepsniveau.

Welke registratievorm(en) gebruikt Katholieke Daltonschool De Zevensprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Katholieke Daltonschool De Zevensprong gebruikt Kanvas en Focus PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Katholieke Daltonschool De Zevensprong?

Katholieke Daltonschool De Zevensprong gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.