
Schoolweging
De schoolweging van Johannes Bogermanschool Houten is 25,56 , met een spreiding van 5,70 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,99% score op het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit resultaat ligt zelfs 2,38% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat wijst op effectieve basisondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerroutes: 26,67% havo en 20% vwo (versus 16,07% en 18,61% regionaal). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 2,5%, vergelijkbaar met landelijke trends. De brede adviesrange - van vmbo-k tot vwo - reflecteert de diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Houten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat op advies presteert (75% vs. 62,93% landelijk). Het percentage onderadvisering (12,5%) ligt nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde, ondanks de complexere populatie. Dit onderstreept de zorgvuldige advisering zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties respectvol en dienstbaar te zijn en de verbinding met anderen te zoeken. Vaardigheden die op school aan bod komen zijn: samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
respectvol
dienstbaar
verbonden
Wat is de werkwijze van de Johannes Bogermanschool voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden voor sociale ontwikkeling zijn vastgesteld door het team. De Johannes Bogermanschool maakt gebruik van de PAD-methode, Anti-pestpakketten, Grip op de Groep en PCM als ondersteuning. Het voorbeeldgedrag van leerkrachten is van groot belang.
Welke registratievormen gebruikt de Johannes Bogermanschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Johannes Bogermanschool gebruikt Kijk!, Zien, sociogrammen en anti-pesttesten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Johannes Bogermanschool?
De Johannes Bogermanschool maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD), Grip op de groep en PCM.