Basisschool Aventurijn
Raaigras 101 D
3994 MB Houten

Schoolweging

Schoolweging
24.83
Spreiding
5.69

De schoolweging van Aventurijn Houten is 24,83 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,4% score ruimschoots boven de landelijke norm (85%) laat Aventurijn een stevige basis in taal en rekenen zien. Dit overtreft zelfs vergelijkbare scholen (97,3%). De combinatie van doelgericht onderwijs en monitoring verklaart deze resultaten.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de school-specifieke signaleringswaarde van 56,2%. Dit duidt op effectieve differentiatie, hoewel het iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (66,9%) blijft. De complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 24,8) is hier mogelijk een factor.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

67,9% van de adviezen richt zich op havo/vwo-niveaus, waarvan 34,0% exclusief vwo-advies (tegen 18,6% regionaal). Praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k) zijn met 11,3% laag, wat past bij het academische profiel. Opvallend: 9,4% krijgt gecombineerd havo/vwo-advies, wat flexibele doorstroommogelijkheden benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAventurijn HoutenGemeente AmsterdamNederland
LIB177.11176.63175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het onderwijs dat wij geven is doelgericht. Op verschillende manieren houden wij bij of leerlingen de doelen hebben gehaald. Dat gaat op basis van kindgesprekken, methodegebonden toetsen, niet-methode gebonden toetsen (bijvoorbeeld Cito-toetsen) en observaties. Ook nemen wij in oktober vanaf dit schooljaar de NSCCT af vanaf groep 4. Deze toets meet de niet-schoolse vaardigheden van leerlingen, waardoor we op een andere manier informatie krijgen over het leerpotentieel van een kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5,9% presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 29,4% boven verwachting presteert. Deze cijfers onderstrepen de nauwkeurige advisering en doorlopende zorg, zoals beschreven in het ondersteuningsplan. De 'ontwikkelingsgerichte aanpak' lijkt hier vruchten af te werpen.

Sociale ontwikkeling

In onze school creëren wij een veilige school- en leeromgeving waar iedereen er toe doet en uniek kan, mag en durft te zijn. Dat staat in onze collectieve ambitie en wordt in het team als met de leerlingen regelmatig besproken en gedragen. Dat gaat via de KiVa-kringen, maar ook in de leerlingenraad en tijdens onze ontwikkelgesprekken.

Veiligheid en welzijn

Motivatie en reflectie

Samenwerken en kritisch denken

Wat is de werkwijze van Basisschool Aventurijn voor sociale ontwikkeling?

Tweemaal per jaar wordt een leerling vragenlijst van KiVa ingevuld. De resultaten worden geanalyseerd en geëvalueerd. Op basis daarvan worden plannen gemaakt en uitgevoerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Aventurijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Aventurijn gebruikt 'Zien' en 'KiVa' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Aventurijn?

Basisschool Aventurijn gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.