Openbare Jenaplanschool De Bieshaar
Kraailandhof 3
3828 JN Hoogland

Schoolweging

Schoolweging
29.63
Spreiding
7.55

De schoolweging van De Bieshaar is 29,63 , met een spreiding van 7,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage (96,7%), onderstreept het een degelijke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

44,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde (51,8%) en het vergelijkingspercentage (63,3%) blijft. Dit reflecteert mogelijk de invloed van de complexe leerlingenpopulatie en de nadruk op ontwikkelingsgericht leren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 28,6% vmbo-(g)t, 23,8% havo en 28,6% vwo. Praktijkonderwijs (4,8%) ligt hoger dan het regionale gemiddelde (1,0%), wat past bij het inclusieve karakter van het jenaplanonderwijs. Opvallend is dat havo/vwo-adviezen samen 52,4% beslaan, tegenover 34,5% bij vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BieshaarGemeente AmsterdamNederland
LIB174.07176.43175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Bij De Bieshaar vinden we het belangrijk om via de methode- en citotoetsen continue te monitoren of we de leerlingen het juiste onderwijsaanbod doen. Twee keer per jaar worden de Cito-toetsen* afgenomen conform het toetsbeleid van Stichting Meerkring. Deze toetsen worden samen geanalyseerd, geëvalueerd en vervolgens verwerkt in de groepsplannen. Zo kunnen we zien of de leerlingen voldoende groei doormaken en we onze onderwijsdoelen behalen. Daar waar nodig passen we het onderwijsaanbod aan voor de gehele groep of voor de leerlingen die dat nodig hebben. De tussentijdse resultaten zijn zichtbaar in de portfoliomap en worden met ouders besproken tijdens de rapportgesprekken. *Met ingang van schooljaar 2023-2024 is het CITO-leerlingvolgsysteem niet meer beschikbaar en werken wij met de opvolger van CITO 'Leerling in Beeld' genaamd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

30% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de relatief hoge schoolweging. Desalniettemin presteert 5% boven advies, wat aansluit bij de aandacht voor individuele ontwikkeltrajecten in het jenaplanonderwijs.

Sociale ontwikkeling

Wij willen de school zijn 'waar je leert samenleven.' Daarom vinden wij een positief pedagogisch klimaat heel belangrijk. Ieder jaar starten we in alle groepen met de "Gouden Weken", zodat we vanaf de start van het schooljaar werken aan een positief groepsklimaat. De stamgroepleiders maken samen met de kinderen klassenafspraken. Daarnaast investeren we veel in schoolbrede afspraken, zodat we zorgen voor een prettig schoolklimaat, waarin leerlingen zich veilig voelen om samen te leren, werken en spelen. We zien de klas en de school als een leer- en leefgemeenschap, waarbij we veel aandacht besteden aan sociale competenties en democratisch burgerschap. We vinden het belangrijk dat leerlingen leren om op vreedzame wijze conflicten op te lossen, zich verantwoordelijk te voelen voor elkaar en open te staan voor verschillen tussen mensen. Daarnaast vinden we het belangrijk dat kinderen zich gehoord en gezien voelen en hun mening mogen geven. We willen dat leerlingen zichzelf leren kennen, weten wie ze zijn en wat ze willen. Zo werken wij aan een positief zelfbeeld. LEES MINDER

Jij en jezelf

Jij en de ander

Jij en de wereld

Wat is de werkwijze van Openbare Jenaplanschool De Bieshaar voor sociale ontwikkeling?

Openbare Jenaplanschool De Bieshaar volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. In de groepen 1-2 gebeurt dit met het systeem Bosos. Bij de groepen 3 t/m 8 wordt gebruik gemaakt van SCOL. Leerlingen van de groepen 6,7 & 8 vullen jaarlijks een tevredenheidsenquête in via WMK. De resultaten worden met de leerkrachten en de MR besproken, en er worden acties ondernomen per leerling, groep of school.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Jenaplanschool De Bieshaar om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Jenaplanschool De Bieshaar gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Jenaplanschool De Bieshaar?

Openbare Jenaplanschool De Bieshaar gebruikt de methode 'Lessen Groepsgeluk' voor sociaal-emotioneel leren.