
Schoolweging
De schoolweging van De Langenoord is 27,16 , met een spreiding van 5,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95.0% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs, ondanks de diversiteit in leerlingniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50.1%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (61.1%), toont het aan dat de school effectief differentieert binnen een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft nadrukkelijk hogere adviezen: 25% vmbo-(g)t, 17.5% havo/vwo en 22.5% vwo (tegenover 16.5%, 10.9% en 18.6% landelijk). Praktijkonderwijsadviezen (2.5%) liggen iets boven het regionale gemiddelde (1.01%), wat past bij de spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Langenoord | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.94 | 176.43 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van leerlingen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden is signalering van de voortgang noodzakelijk. Signalering is de eerste stap in het aanbieden van onderwijs en ondersteuning op maat. Signalering is onder meer mogelijk op basis van het meten en vergelijken van leerprestaties en gedrag. Het meten en vergelijken van leerprestaties helpt om per leerling en per groep te kunnen bepalen hoe het leer- en ontwikkelingsproces efficiënt en effectief ingericht kan worden. Hiervoor gebruiken wij observaties zowel systematisch als ongepland, methodegebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen. Twee keer per jaar vindt methode-onafhankelijke toetsing plaats via CITO Leerling in beeld. De school maakt gebruik van de volgende toetsen binnen CITO Leerling in beeld: Rekenen-wiskunde AVI DMT Begrijpend lezen Spelling Alle resultaten van observaties en toetsen worden geregistreerd in het leer- en onderwijsvolgsysteem Parnassys en Focus PO. Voor de tussenopbrengsten voor rekenen-wiskunde, DMT, begrijpend lezen en spelling zijn op basis van de schoolweging minimumnormen en -ambitienormen geformuleerd. Terugkijkend op het vorige schooljaar stellen wij vast dat bij alle groepen voor alle vakgebieden de minimumnormen behaald zijn.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5.13% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 69.23% op advies functioneert. Dit reflecteert de zorgvuldige adviesprocedure en structurele nazorg, zoals beschreven in het doorstroomprotocol.
Sociale ontwikkeling
Ieder kind telt! Dat is niet alleen wat we zeggen, maar ook zichtbaar in wat we doen. Samen met het kind, ouders/verzorgers en onze partners. Afstemmen op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van ieder kind, zodat ieder kind succeservaring kan opdoen en zich met (zelf)vertrouwen kan ontwikkelen. Het kind mag ontdekken, onderzoeken en zijn wie hij is, thuis, bij ons op school en in onze maatschappij. Wij zien het als onze opdracht om uw kind hierin te begeleiden en uw kind vaardig te maken om zelfstandig, met een eigen mening, respect voor de ander en vertrouwen zich te ontwikkelen. Zo hebben wij bijvoorbeeld een leerlingenraad om kinderen een stem te geven in wat zij denken nodig te hebben en om actief burgerschap te stimuleren. En uiteraard hebben we kennis van de sociaal- emotionele ontwikkeling en leerlijnen dit daaraan gekoppeld zijn van groep 1 t/m 8. LEES MINDER
Eigenwaarde
Relatie
Betrokkenheid en vertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool De Langenoord voor sociale ontwikkeling?
De sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen wordt gevolgd met KIJK! en Kindbegrip. Daarnaast wordt het sociogram gebruikt om de sociale cohesie van de groep in kaart te brengen. Basisschool De Langenoord gebruikt de methode ‘Kwink’ voor sociaal en emotionele vorming. De school heeft ook gecertificeerde Kanjertrainers.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Langenoord om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Langenoord gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Cito Leerling in Beeld.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Langenoord?
Basisschool De Langenoord gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kanjertrainingen en Kwink.