
Schoolweging
De schoolweging van Johannesschool Hillegom is 27,22 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,16% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score overtreft ook de benchmark van vergelijkbare scholen (96,45%) en onderstreept de focus op basisvaardigheden in het onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 64,14% scoort Johannesschool ruim boven de inspectienorm van 50,1% voor het streefniveau. Dit ligt 3% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (61,13%) en benadrukt de effectieve ondersteuning van cognitief sterke leerlingen, zoals beschreven in het beleid 'differentiatie op maat'.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 21,28% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 19,15% havo-advies. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (2,13% vs. 5,52% regio), wat aansluit bij de schoolvisie op doorstroomgericht onderwijs. De brede adviesrange van vmbo-b tot vwo reflecteert de spreiding in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Johannesschool Hillegom | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.71 | 177.57 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school toetsen we meer dan het bovenstaande minimum. Twee keer per jaar worden in de groepen 3 t/m 8 CITO toetsen afgenomen voor de belangrijkste vakgebieden. Dit betreft de gebieden: - taal - rekenen - lezen (technisch lezen en begrijpend lezen) - studievaardigheden (bovenbouw) De tussenresultaten worden gemonitord en geanalyseerd. N.a.v. van deze resultaten krijgen alle leerlingen op hun eigen niveau een plek in de zorglijn. Hierin worden de onderwijsbehoeften van de kinderen weergegeven. Twee keer per jaar worden er opbrengstanalyses gemaakt en er worden twee keer per jaar groepsbesprekingen gehouden met de leerkracht en de Intern begeleider. Alle leerlingen ontvangen een uitdraai van hun CITO resultaten in februari en bij het eindrapport.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
38,89% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,27% landelijk), wat het accuraat inschatten van groeipotentieel demonstreert. Slechts 12,96% zit onder advies, vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde. Deze resultaten ondersteunen de effectiviteit van het uitgebreide adviestraject met vervolggesprekken op het VO.
Sociale ontwikkeling
Op onze school verwachten we dat iedereen respect voor elkaar heeft, wat voortkomt uit onze kernwaarden en opvattingen over hoe mensen met elkaar om moeten gaan. Respect voor anderen begint bij zelfrespect, kennis van en begrip voor de ander. We accepteren elk kind zoals het is en zorgen ervoor dat elk kind zich veilig en vertrouwd voelt. Dit bereiken we door hoge eisen te stellen aan het leer- en werkklimaat, waarbij rust, structuur, en regelhantering essentieel zijn. We creëren een omgeving waarin kinderen zich prettig en geborgen voelen, zodat ze met plezier naar school gaan. Dit betekent dat we niet alleen streven naar een kwalitatief goed onderwijsaanbod, maar ook veel aandacht besteden aan de ontwikkeling van sociale en emotionele vaardigheden. We geloven dat deze vaardigheden niet volledig in een methode kunnen worden vastgelegd, maar voortdurend aandacht en betrokkenheid vereisen. We willen het beste uit elke leerling halen en zorgen voor een plezierige en veilige schoolomgeving. Wanneer wordt de monitoring gedaan? Regelmaat: De monitoring van de Kanjertraining wordt doorgaans twee keer per jaar uitgevoerd. Dit zorgt voor een regelmatig overzicht van de voortgang en effectiviteit van de training. Momenten: Deze momenten kunnen gekoppeld zijn aan specifieke momenten in het schooljaar, zoals na belangrijke vieringen of als er significante gedragsveranderingen zijn opgemerkt. Waarom wordt deze monitoring gedaan? Effectiviteit Evalueren: Monitoring helpt om te beoordelen of de Kanjertraining effectief is in het bevorderen van een veilige en respectvolle leeromgeving en in het verbeteren van sociale vaardigheden. Voortgang Meten: Het biedt inzicht in de voortgang van individuele leerlingen en groepen in hun ontwikkeling op het gebied van sociale vaardigheden en omgangsvormen. Problemen Signaleren: Het stelt de school in staat om vroegtijdig problemen of trends te signaleren die mogelijk extra aandacht en interventie vereisen. Feedback en Verbetering: De gegevens uit de monitoring bieden waardevolle feedback voor zowel leerkrachten als leerlingen, en kunnen helpen bij het verfijnen en verbeteren van de aanpak van de Kanjertraining. Wat wordt er met de resultaten van de monitoring op interventieniveau gedaan? Analyse en Evaluatie: De resultaten worden geanalyseerd om te bepalen of de huidige aanpak en interventies effectief zijn. Aanpassing van Interventies: Indien nodig worden interventies aangepast of nieuwe strategieën ontwikkeld op basis van de bevindingen. Bijvoorbeeld, als bepaalde gedragsproblemen veel voorkomen, kunnen specifieke aanvullende trainingen of oefeningen worden ingevoerd. Gerichte Ondersteuning: Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen gerichte begeleiding. Dit kan bestaan uit individuele of kleine groepssessies waarin specifieke sociale vaardigheden of gedragsstrategieën worden geoefend. Professionele Ontwikkeling: Teamleden krijgen mogelijk extra training of ondersteuning op basis van de resultaten om hen te helpen de Kanjertraining effectiever toe te passen. Communicatie met Ouders: Resultaten worden besproken met ouders waar nodig, om hen te betrekken bij de voortgang en de ondersteuning van hun kind. Deze systematische monitoring zorgt ervoor dat de Kanjertraining continu wordt afgestemd op de behoeften van de leerlingen en de effectiviteit ervan wordt geoptimaliseerd. LEES MINDER
Respect voor elkaar / omgeving
Samen verantwoordelijk
Veiligheid
Wat is de werkwijze van de Johannesschool voor sociale ontwikkeling?
De Johannesschool gebruikt de Kanjertraining als basis voor het pedagogisch beleid. De Kanjertraining bestaat uit lessen en oefeningen gericht op een positieve sfeer in de klas. De doelen zijn: vertrouwen en veiligheid, sociale vaardigheden, oplossingsstrategieën, eigenheid, verantwoordelijkheid, actief burgerschap en ouderbetrokkenheid. De Kanjertraining helpt het team om het gedrag van kinderen vanuit een nieuw perspectief te benaderen en is erkend door het NJi. Daarnaast gebruikt de school Kanvas, een leerlingvolgsysteem, om de sociale opbrengsten bij kinderen te meten en te monitoren.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Johannesschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Johannesschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Johannesschool?
De Johannesschool gebruikt de Kanjertraining en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.