
Schoolweging
De schoolweging van Koningin Juliana School Heerjansdam is 29,22 , met een spreiding van 5,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,3% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 96,4% ligt, voldoet de school hiermee ruimschoots aan de basiskwalificatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
41,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit ligt ook lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 60,5%. De school geeft aan te werken aan differentiatie in het onderwijsaanbod om deze achterstand te verkleinen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 45% vmbo-(g)t en 20% vmbo-(g)t/havo. Samen met 15% havo/vwo en 5% vwo komt 85% van de adviezen in de theoretische richtingen terecht. Dit is significant hoger dan het regionale gemiddelde (ca. 62% theoretisch). Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, tegenover 1,01% in de regio. De brede adviesrange sluit aan op de spreiding in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Zwijndrecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school nemen wij van Cito de tussentijdse toetsen voor taal, spelling, rekenen en begrijpend lezen af. In groep 8 nemen we daarnaast de eindtoets. Met name de tussentijdse toetsen gebruiken we om; - te monitoren of het leerrendement van onze kinderen voldoende is - te bedenken hoe/wat we aan ons onderwijs bij moeten stellen - of onze kinderen zich de juiste stof eigen hebben gemaakt (leren we de juiste dingen, leren we de juiste dingen goed)
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
17,65% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Opvallend is dat slechts 17,65% boven advies presteert, tegenover 25,27% landelijk. Dit kan wijzen op een voorzichtige adviespraktijk. De school benadrukt in haar beleid wel een 'doorlopende ontwikkellijn' met vervolgscholen.