
Schoolweging
De schoolweging van De Vaart Heerhugowaard is 34,25 , met een spreiding van 5,70 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. De school scoort hiermee ook 2,4% hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (93,4%). Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijsleerproces.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
78,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 36,3%. Dit presteert de school ruim 20% beter dan vergelijkbare scholen (49,2%). De focus op maatwerk en de combinatie van onderwijs en opvang dragen mogelijk bij aan deze resultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een brede spreiding: van vmbo-b (6,3%) tot vwo (6,3%). Het zwaartepunt ligt bij vmbo-(g)t/havo (31,3%), gevolgd door vmbo-k/-(g)t (21,9%). Opvallend is het relatief hoge percentage gecombineerde adviezen (vmbo-b/k 9,4% en havo/vwo 6,3%), wat mogelijk wijst op zorgvuldige doorstroomkeuzes. Praktijkonderwijs (0% vs. 1,0% regio) wordt zelden geadviseerd.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vaart Heerhugowaard | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In groep 1/2 observeert de leerkracht de ontwikkeling van kinderen. Wij volgen en registreren de ontwikkeling van kinderen in het leerlingvolgsysteem van IEP. Via de themaplanning wordt het leeraanbod gepland, geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. We nemen vanaf groep 3, twee keer per jaar, de landelijke gerenommeerde toetsen van IEP af. De resultaten worden verwerkt in het leerlingvolgsysteem van IEP. De leerkrachten analyseren de resultaten. Met de leerlingen wordt gekeken naar wat goed is gegaan en waar nog leerdoelen gehaald kunnen worden. De leerkrachten maken voor de leerlingen en de groep een plan van aanpak op maat. Via blokplannen wordt het leeraanbod gepland en gevolgd en waar nodig bijgesteld. Hier worden de lessen weer op aangepast. Regelmatig worden de vorderingen besproken met de leerlingen. Hierbij gebruiken we de leerkuil en bepalen we samen met het kind succesfactoren. De analyses uit de groep worden ook gebruikt voor onze schoolanalyse en waar nodig stellen we doelen en prioriteiten bij.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20,7% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), een aandachtspunt. Tegelijk behaalt 24,1% een hoger niveau dan geadviseerd (boven 25,3% vergelijkingsgroep). Deze spanning tussen risico en potentieel vraagt om gedifferentieerde nazorg. De school benadrukt in haar beleid de 'doorlopende ontwikkelingslijnen' om dit te adresseren.
Sociale ontwikkeling
Kindcentrum De Vaart omarmt het concept van een kindcentrum als tweede thuis, waar elk kind zich geborgen en op zijn gemak voelt. Ons kindcentrum is een warme en uitnodigende plek. Wij streven ernaar om een diverse en inclusieve gemeenschap te creëren, waarin iedereen gelijkwaardig wordt gewaardeerd en gerespecteerd. Wij creëren een veilige omgeving waarin kinderen zich vrij voelen om zichzelf te zijn en zichzelf te uiten.
Jezelf kunnen zijn
Samen
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Vaart voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum De Vaart gebruikt de Kanjertraining en positieve gedragsverwachtingen om sociale vaardigheden te bevorderen, vertrouwen en veiligheid te creëren, pesten te beheersen, bewustzijn van eigenheid te stimuleren, verantwoordelijkheid te leren nemen, actief burgerschap en sociale integratie te bevorderen, en ouderbetrokkenheid te vergroten. Er is een Kanjerspecialist, een gedragswerkgroep, en een multidisciplinair zorgteam. Via de veiligheidsthermometer (groep 2-4) en digitale lijsten (groep 5-8) wordt de sociale veiligheid structureel gemonitord. Zie het beleidsplan sociale veiligheid en pedagogisch handelen op de website.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Vaart om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Vaart gebruikt het IEP Hart- en handeninstrument om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Vaart?
Kindcentrum De Vaart gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.