OBS Het Avontuur
Rameaustraat 6
1962 CA Heemskerk

Schoolweging

Schoolweging
34.5
Spreiding
6.11

De schoolweging van Het Avontuur Heemskerk is 34,50 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat significant boven de landelijke vergelijking (93,4%) en de inspectienorm (85%) ligt. Dit duidt op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 53,1% van de leerlingen gehaald, ruim boven de inspectienorm van 36,3%. Dit geeft aan dat de school, ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 34,50), effectief inzet op het maximaliseren van leerpotentieel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage praktijkonderwijsadvies (14,8% vs. 1,01% bij vergelijkbare scholen), passend bij de schoolweging. Toch zien we ook een aanzienlijk aandeel havo (18,5%) en vwo-adviezen (7,4%). De combinatie van praktisch en theoretisch maatwerk weerspiegelt de brede diversiteit in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Avontuur HeemskerkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij bewaken dat leerlingen een doorgaand ontwikkelingsproces doorlopen en dat het onderwijs wordt afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van leerlingen met behulp van het leerling- en onderwijsvolgsysteem. Om uw kind goed te kunnen volgen werken wij planmatig. Opbrengsten verzamelen en analyseren: Twee keer per jaar nemen wij voor de vakgebieden rekenen, lezen, spelling en begrijpend lezen toetsen af. Deze toetsen staan los van de methode. Dit noem je het leerlingvolgsysteem (wij werken met Leerling in Beeld van CITO). De resultaten worden vergeleken met de gemiddelde resultaten van kinderen van dezelfde leeftijd in het gehele land. De leerlingen doen vanaf groep 3 tot halverwege groep 8 mee met deze toetsen. In groep 8 maken de leerlingen de NIO-toets en wordt er afgesloten met de landelijke doorstroomtoets. Vanaf groep 3 worden ook steeds na een lesstofblok methodetoetsen afgenomen. Hier kunnen wij goed zien of de leerling de aangeboden stof heeft begrepen. In groep 1-2 volgen we de ontwikkeling van kinderen volgens de ontwikkelingslijnen van leerlingvolgsysteem KIJK. We volgen zowel de leervaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen starten in groep 3, als de sociaal-emotionele ontwikkeling. In november en mei worden de observaties geregistreerd in KIJK, zodat er vastgesteld kan worden of een kind extra ondersteuning nodig heeft. De resultaten vanuit het leerlingvolgsysteem, methodetoetsen en registratiemomenten uit KIJK worden per groep geanalyseerd en halfjaarlijks besproken met de IB’er en de directeur in een groepsbespreking. Wij bespreken twee keer per jaar de resultaten met het team. Per leerling wordt een leerlingkaart bijgehouden waarop voor elk vakgebied per blok het onderwijsaanbod in doelen en instructieniveau staat beschreven. Er wordt regelmatig met de Intern Begeleider besproken of de gestelde doelen behaald zijn en of er aanpassingen nodig zijn. Onderwijs aanpassen aan de behoefte van de leerling en/of de groep: Indien de resultaten daarvoor aanleiding geven, wordt het onderwijsaanbod aangepast aan de behoeften van een leerling, een groep of een bouw. Mogelijke aanpassingen. - Wijziging onderwijstijd in een bepaald vak. - Wijziging instructiemethode of in de organisatie van de instructie. - Gebruik van aanvullende lesmethodes. - Organiseren extra ondersteuning. In het ondersteuningsprofiel kunt u uitgebreid lezen welke basisondersteuning en extra ondersteuning wij kunnen organiseren. Het ondersteuningsprofiel kunt u lezen op de website en is ter inzage beschikbaar op school.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,3% van de leerlingen presteert onder advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexere populatie. Toch blijft 66,7% op of boven advies, wat aansluit bij het geïntensiveerde monitoringssysteem zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

In een veilig leerklimaat kunnen kinderen het beste uit zichzelf halen, zodat zij allemaal op hun eigen manier vol zelfvertrouwen de wereld in kunnen gaan. Een veilig leerklimaat ontstaat wanneer er heldere afspraken worden gemaakt met de kinderen. Wij gebruiken hiervoor KiVa. Zie schoolgids 3.2.

Durven

Doen

Groen

Wat is de werkwijze van OBS Het Avontuur voor sociale ontwikkeling?

OBS Het Avontuur werkt vanuit de kernwaarden durven, doen en groen. Leerlingen moeten zich veilig voelen en zichzelf durven zijn. De school betrekt leerlingen bij hun eigen ontwikkeling en geeft ruimte voor zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Door samen te onderzoeken en leren, leren kinderen samenwerken. De school hecht waarde aan verbondenheid met de maatschappij en stimuleert leerlingen om zorg te dragen voor hun omgeving. De school heeft een leerlingenraad waarin leerlingen meedenken over schoolzaken. OBS Het Avontuur gebruikt de KiVa methode, een preventief programma gericht op sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. Daarnaast worden leerlingen getraind in Rots en Water, gericht op sociale en emotionele competenties.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Het Avontuur om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Het Avontuur gebruikt Kijk!, WMK en de KiVa-monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Het Avontuur?

OBS Het Avontuur gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.