School met de Bijbel De Regenboog
Steek 2
3372 XX Hardinxveld-Giessendam

Schoolweging

Schoolweging
29.42
Spreiding
5.92

De schoolweging van De Regenboog Hardinxveld-Giessendam is 29,42 , met een spreiding van 5,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 97,89% van de leerlingen gehaald, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de brede basiskwaliteit van het onderwijs, met name op taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De Regenboog presteert uitstekend op het streefniveau: 72,15% van de leerlingen behaalt dit niveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit is bijna 15% hoger dan vergelijkbare scholen (57,79%), wat wijst op effectieve differentiatie en hoog onderwijspeil.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 34,38% havo, 21,88% vwo en 9,38% havo/vwo. Gecombineerd krijgt 65,64% van de leerlingen een advies voor havo of hoger, tegenover 45,6% bij vergelijkbare scholen. Het percentage praktijkonderwijsadviezen (3,12% vmbo-b) blijft onder het regionale gemiddelde (5,52%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Regenboog Hardinxveld-GiessendamGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Methodetoetsen en methode-onafhankelijke toetsen Regelmatig meten we de vorderingen bij taal, rekenen en wiskunde en lezen. Ook registeren we hoe de sociale vaardigheden zich ontwikkelen en of de kinderen zich veilig voelen op school. Dat meten doen we met toetsen bij de methodes, maar ook met landelijke, methode-onafhankelijke toetsen van Cito, wat staat voor 'Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling'. Deze Cito-toetsen worden twee keer per schooljaar afgenomen; halverwege en aan het einde van het leerjaar. Op deze wijze beoordelen we of de basisvaardigheden op orde zijn. Met deze uitslagen kunnen we de resultaten van onze leerlingen ook vergelijken met de opbrengsten in de klas en op landelijk niveau. Toetsanalyse en vervolgaanpak Na afname van de toetsen worden de resultaten geanalyseerd door leerkrachten en besproken met de intern begeleiders. De trends op schoolniveau worden bestudeerd en besproken door de MT-leden en intern begeleiders. Leerkrachten en intern begeleiders passen de groepsplannen en individuele plannen aan voor de komende periode. Daarin wordt beschreven welke aanpassingen of interventies gedaan worden op groepsniveau of leerlingniveau naar aanleiding van de toetsresultaten. Toetsen is immers vooral waardevol wanneer na analyse van de toetsresultaten aanpassingen worden gedaan in het aanbod of de didactiek. Onderbouw In de onderbouw worden de vorderingen van de leerlingen gevolgd met de 'leerlijnen onderbouw'. Daarmee wordt nauwkeurig bijgehouden welke ontwikkelingen we per ontwikkelingsfase mogen verwachten. Uitwisseling De scholen van TriVia ondersteunen elkaar bij het verbeteren van de scores en van de kwaliteit van het onderwijs. Ze delen hun expertise op het gebied van gebruikte methodes en de juiste manieren van lesgeven. Dit gebeurt in netwerken waar leerkrachten en intern begeleiders aanwezig zijn en in leerkringen op directieniveau, waarbij de schoolleiding kennis en expertise uitwisselt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,9% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 34,48% boven het advies uitstroomt. Dit reflecteert het zorgvuldige adviesproces met voorlopige advisering in groep 7 en doorlopende monitoring, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Een kind dat goed in zijn of haar vel zit, kan komen tot leren en tot ontwikkelen. De Regenboog besteedt daarom nadrukkelijk aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Allereerst gebeurt dit in het bijzonder in de weken na de zomer- en kerstvakantie. Dan staat het vormen van een hechte, veilige, positieve en prettige groep centraal. Op pagina 15 kunt u meer lezen over deze perioden, die de 'Gouden Weken' en 'Zilveren weken' worden genoemd. Daarnaast willen we onze leerlingen vormen en ontwikkelen tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Het belang van goed burgerschapsonderwijs neemt toe nu de samenleving meer verdeeld raakt. Het versterken van dit vormingsgebied heeft onze aandacht. Verder bieden leerkrachten regelmatig opdrachten aan waarin samengewerkt moet worden. Dat dient enerzijds onderwijskundige doelen, maar anderzijds leren kinderen dan samenwerken, overleggen, taakafspraken maken, geven en nemen en dergelijke sociale vaardigheden. Tenslotte wordt er vanuit de Bijbelverhalen een vertaalslag gemaakt naar het hier en nu, naar het samenleven in de klas. Een groot aantal Bijbelverhalen raakt immers situaties als 'omzien naar elkaar', conflicten, je houding en het hebben van geduld. LEES MINDER

Veiligheid

Welbevinden

Betrokkenheid

Wat is de werkwijze van School met de Bijbel De Regenboog voor sociale ontwikkeling?

School met de Bijbel De Regenboog werkt aan de sociale ontwikkeling door middel van lessen en trainingen. Teamleden hebben een cursus gevolgd over positieve groepsvorming en sociale weerbaarheid. De school gebruikt de aanduiding van 'groen, oranje of rood voelen' om emoties aan te geven. De methode 'Leefstijl' wordt ingezet wanneer een klassensituatie daarom vraagt. Bij complexe situaties worden trainingen ingezet die door een extern expertisebureau worden aangeboden.

Welke registratievorm(en) gebruikt School met de Bijbel De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School met de Bijbel De Regenboog gebruikt Zien en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School met de Bijbel De Regenboog?

School met de Bijbel De Regenboog gebruikt de methoden Leefstijl en Grol Weerbaarheid voor sociaal-emotioneel leren.