
Schoolweging
De schoolweging van Koningin Wilhelmina-School Hardinxveld-Giessendam is 30,92 , met een spreiding van 5,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,1% behaald fundamenteel niveau (vgl. 95,7% bij vergelijkbare scholen) voldoet de school ruimschoots aan de inspectienorm van 85%. De focus op basisvaardigheden blijkt effectief, ook bij leerlingen met complexere achtergronden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Koningin Wilhelmina-School geeft vaker vwo-advies (23,9% vs. 18,6% regio) en praktijkonderwijsadvies (2,2% vs. 1,0%). De combinatie van hoog (havo/vwo: 13,0%) en maatwerkadviezen past bij de brede leerlingenpopulatie. Tegelijk is vmbo-(g)t met 21,7% dominant, vergelijkbaar met landelijke trends.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Koningin Wilhelmina-School Hardinxveld-Giessendam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.96 | 176.62 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school is de observatie van de leerkracht een belangrijke spil in het proces. De leerkracht weet voor een groot deel wat een leerling wel of niet beheerst. Om objectief naar deze gegevens te kijken, worden toetsen afgenomen. Wij zien toetsen als een instrument van de leerkracht om de leerlingen beter in kaart te brengen. Na een toets kan er vaak beter aangesloten worden bij de leerbehoeften van leerlingen. Methodetoetsen zijn daar leidend voor. Vanaf groep 3 worden twee keer per jaar ook Citotoetsen afgenomen, om de voortgang van leerlingen te monitoren. Deze toetsen worden uitvoerig geanalyseerd, om te bezien waar wij ons onderwijs kunnen verbeteren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
35,3% presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), terwijl 13,7% onder advies presteert (iets hoger dan 11,8% gemiddeld). De sterke boven-adviesprestaties reflecteren de kwaliteit van het adviesproces, terwijl de school werkt aan het verkleinen van onderadvisering via gerichte doorstroomgesprekken.