
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Met 95.1% score voor fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat onderstreept de effectiviteit van basisondersteuning, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder het regionale gemiddelde van 53.4% blijft. De school zet in op verbetering door gestructureel automatiseren van rekenvaardigheden en een nieuwe taalmethode, zoals beschreven in het verbeterplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op vmbo-(g)t met 32.1% (regio: 16.5%) en doorstroommogelijkheden naar havo/vwo (25.7% gecombineerd). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%, vs. 1% landelijk), wat aansluit bij het academisch georiënteerde profiel. Wel is het vwo-adviesaandeel (10.7%) lager dan bij vergelijkbare scholen (18.6%), mogelijk een aandachtspunt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De ontwikkeling van kleuters volgen wij met Leerlijnen ParnasSys, dat gebaseerd is op gerichte observaties door de leerkracht. Vanaf groep 3 worden leerlingen gevolgd met methodetoetsen. De uitslagen op de basisvaardigheden rekenen, taal en lezen worden ingevoerd in LeerUniek en door de leerkracht(en) geanalyseerd. In februari en juni worden methode-onafhankelijke toetsen van Leerling in Beeld (voorheen Cito LVS) afgenomen om de vaardigheidsgroei in rekenen, spelling, technisch - en begrijpend lezen in kaart te brengen. De uitslagen op de methode-onafhankelijke toetsen worden met het hele team geanalyseerd op een studiedag. De trendanalyses zien wij als kansen om ons onderwijs op kind- , groeps- en schoolniveau te optimaliseren. De interne begeleiders vullen met de gegevens van de trendanalyses de Schoolrapportage in, dat gebruikt wordt als verantwoordingsdocument naar Stichting, MR en inspectie. Naar aanleiding van uitslagen en observaties worden leerlingen ingedeeld in één van de drie instructieniveaus: het basis-, het intensieve - en het verrijkende niveau. Wij werken met het leerstofjaarklassensysteem. Naast voordelen kleven er nadelen aan deze organisatievorm. Het gemiddelde kind bestaat niet. Oplossingen als doubleren (blijven zitten) bij een vertraagde ontwikkeling en versnellen (een klas overslaan) blijken zelden een oplossing te zijn. Daarom kiezen wij steeds vaker voor een eigen leerlijn voor bepaalde vakgebieden. Zo hebben wij een tiental leerlingen met dyslexie voor wie voor taal en spelling een eigen ontwikkelingsperspectief is opgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
67.7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat boven de regionale norm van 62.9% ligt. Het percentage leerlingen onder advies (12.9%) benadert het landelijk gemiddelde (11.8%), maar de school wil dit verlagen via intensievere overgangsbegeleiding zoals beschreven in het zorgplan.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen zich veilig en prettig voelen op onze school. Veel aandacht besteden we aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Dit doen we met Kanjertrainingen. In de Kanjertraining ligt de nadruk op gedrag. Kinderen gedragen zich, net als volwassenen, verschillend in verschillende situaties. Wij leren kinderen op zoek te gaan naar wie ze zijn. Als Leader in Me school werken wij met de metafoor van de boom. Ben je 'geworteld'? Sta je stevig? Richt je je op waar je invloed op hebt? Vanuit een gezonde grondhouding gaan we op zoek naar de ander, want niemand leeft voor zichzelf alleen. Als je goed luistert naar de ander, dan kan samenwerken zomaar méér zijn dan een compromis, dan wordt 1+1=3 en niet: 1+1=1,5. Onze school wil wereldgericht onderwijs geven. De school is een oefenplek voor het leven. Zorg goed voor jezelf én voor de ander. Onze leerlingen hebben de toekomst in hun handen. En als leerkrachten mogen wij hen helpen om veel te verwachten en groots te dromen. LEES MINDER
Jij bent de verandering
Samen is beter dan alleen
Jij bent van waarde
Wat is de werkwijze van CBS de Schakel voor sociale ontwikkeling?
CBS de Schakel werkt met drie kernwaarden voor de sociale ontwikkeling: Eigenaarschap, Competentie, Autonomie en Relatie, en Vertrouwen, Vrijheid en Verantwoordelijkheid. Door jaarlijkse vragenlijsten, ouderavonden, koffieochtenden en via het Junior Lighthouseteam, de Medezeggenschapsraad en de Ouderraad worden leerlingen en ouders bevraagd of zij de benoemde kernwaarden in de praktijk terugzien.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS de Schakel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS de Schakel gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS de Schakel?
CBS de Schakel maakt gebruik van Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.