
Schoolweging
De schoolweging van De Wilgenhoek Haarlem is 23,61 , met een spreiding van 5,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Bij vergelijkbare scholen zien we een nadruk op theoretische routes: 18,6% vwo en 16,1% havo-advies. Praktijkonderwijs blijft beperkt (1% vs. 1,01% regio). Opvallend is het hoge percentage onbekende adviezen (100%), wat mogelijk duidt op een unieke registratiemethode. De school benadrukt in haar profiel een brede benadering met aandacht voor sociale en cognitieve ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wilgenhoek Haarlem | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We vinden het belangrijk om zicht te hebben op de ontwikkeling van de leerlingen. We volgen de ontwikkeling op de volgende manieren: Dagelijkse observaties door de leerkracht; Het bekijken van het dagelijkse werk in de groep; Methodetoetsen (denk aan dictee of rekentoets); Voor de groepen 1 en 2 het leerlingvolgsysteem Inzichtelijk; Voor de groepen 3 t/m 8 het IEP-leerlingvolgsysteem. Op De Wilgenhoek werken we vanaf groep 3 met het IEP-leerlingvolgsysteem. Ons onderwijs sluit zo veel mogelijk aan bij de mogelijkheden van de leerlingen, zodat het aanbod passend is. IEP meet de ontwikkeling ten opzichte van de leerling zelf en vergelijkt kinderen niet met een landelijk gemiddelde. Meer informatie over het IEP-leerlingvolgsysteem vindt u hier: IEP - leerlingvolgsysteem. Voor de groepen 1 en 2 werken we met het leerlingvolgsysteem Inzichtelijk. Dit is een digitaal leerlingvolgsysteem dat ons helpt bij het volgen en ondersteunen van de ontwikkeling van kinderen in de kleuterbouw. Het systeem richt zich op een breed scala aan ontwikkelingsgebieden, waaronder taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele vaardigheden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met slechts 9,09% onder advies (vs. 11,81% landelijk) presteert de school boven verwachting. Het hoge percentage op advies (68,18%) sluit aan bij het zorgvuldige adviesproces dat beschreven staat in het leerlingprofiel. De 22,73% boven advies onderstreept de effectiviteit van de doorstroombegeleiding.
Sociale ontwikkeling
Op onze school ontwikkelen leerlingen hun persoonlijkheid, bouwen ze hun zelfvertrouwen op en verwerven ze zelfkennis. Ze leren om te gaan met elkaar en verdraagzaam en verantwoordelijk te zijn. We streven ernaar de leerlingen zich veilig en thuis te laten voelen op school. Alleen dan kan een kind zich optimaal ontwikkelen. Verder hebben we op De Wilgenhoek een kindercoach in dienst. Zij biedt ieder jaar een lessenserie aan per groep, gericht op verschillende thema's. Daarnaast zetten we de kindercoach in voor extra ondersteuning bij het sociaal-emotioneel leren. LEES MINDER
Respect
Samenwerken
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Wilgenhoek voor sociale ontwikkeling?
Vanaf groep 3 vullen leerlingen het Hart en Handen-deel in binnen IEP. De uitkomst hiervan wordt met de leerlingen besproken. Raadpleeg de volgende link voor meer informatie over het onderdeel: Hart en Handen
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Wilgenhoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Wilgenhoek gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.