
Schoolweging
De schoolweging van Bos en Vaart is 21,06 , met een spreiding van 3,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk theoretisch gericht: 41,1% vwo-advies (landelijk: 18,6%) en 19,6% havo/vwo. Slechts 12,5% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies, tegenover 16,5% bij vergelijkbare scholen. Dit weerspiegelt het hoge onderwijsniveau van de leerlingenpopulatie. De combinatie van zelfstandigheid bij instroom en een sterke focus op cognitieve ontwikkeling draagt hieraan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Bos en Vaart | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De ontwikkeling van de leerlingen wordt op onze school gevolgd met behulp van formatieve, methodegebonden (methodetoetsen) en methode-onafhankelijke toetsen. De afgelopen jaren gebruikten we tweemaal per jaar vanaf groep 3 Cito als methode-onafhankelijke toets. De komende jaren gaan we dit doen met IEP, omdat we de focus meer willen leggen op groei en niet op het resultaat. Ook willen we leerlingen niet vergelijken met elkaar en de focus niet alleen leggen op rekenen en taal, ook dan past IEP beter bij onze school. Verder garandeert IEP dat er betekenisvol wordt getoetst, kinderen minder toetsstress ervaren, school een compleet kindbeeld heeft, een positieve insteek en eigenaarschap van de leerling. Allemaal kernwaarden die goed bij ons passen. In groep 8 wordt alleen de IEP doorstroomtoets afgenomen. In theorie zouden we op basis van het afnemen van deze toetsen op objectieve wijze moeten kunnen vaststellen welke leerdoelen een leerling van de referentieniveaus taal en rekenen beheerst. Wij zijn echter van mening dat deze toetsinformatie in de praktijk geen accuraat beeld geeft van de leergroei van een leerling. De toetsen van het leerlingvolgsysteem zijn immers een momentopname, terwijl de leerkracht in de klas door observaties en andere metingen dagelijks ziet wat een kind al wel en nog niet beheerst. Daarnaast worden bij de toetsen die betrekking hebben op het referentieniveau taal slechts een beperkt aantal domeinen getoetst, waardoor geen volledig beeld van de taalvaardigheid van een leerling ontstaat. Voor het referentieniveau rekenen kunnen we nu al beter dan de toetsen van het leerlingvolgsysteem vaststellen welke leerdoelen een leerling beheerst. Op de diverse taaldomeinen kunnen we dit nog onvoldoende. Het is ons streven om dit binnen afzienbare tijd ook voor taal te kunnen bepalen. Het is goed mogelijk dat wij in de toekomst geen meerwaarde zien in het nog langer afnemen van de toetsen van het leerlingvolgsysteem. In de schoolrapportages van de afgelopen jaren geven we inzicht in de ontwikkeling van de groepen op basis van de methode- en onafhankelijke toetsen: Rekenen en wiskunde Begrijpend lezen Technisch lezen Spelling Woordenschatonderwijs In onze kwaliteitskalender staat wanneer de leerkrachten een groeps- of leerlinggesprek hebben met de ib-er. Samen analyseren zij de groei van leerlingen en of de aanpak in de klas en/of buiten de klas succesvol verloopt voor de leerling en de leerkracht. Indien nodig wordt de ondersteuning van leerlingen aangepast of worden pedagogisch didactische keuzes gemaakt voor de gehele groep. De leerkracht is samen met de leerlingen eigenaar van dit proces en de ib-er begeleidt en bewaakt dit proces.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 79,5% van de leerlingen op advies presteert, tegen 62,9% landelijk. Slechts 4,8% zit onder advies (landelijk: 11,8%), wat aansluit bij het beschreven ‘intensieve monitoring’ in het schoolbeleid. De 15,7% bovenadvies-score benadrukt de ruimte die de school geeft voor doorstroomgroei.
Sociale ontwikkeling
Onze school is in schooljaar 2023-2024 gestart met de implementatie van een methode sociaal emotioneel leren, Kwink. De lessen zijn gebaseerd op: Democratie Vrijheid en gelijkheid Macht en inspraak Democratische cultuur Diversiteit Identiteit Diversiteit Solidariteit Maatschappelijke thema's Digitaal samenleven Duurzaamheid Globalisering Technologisch burgerschap Vijf bewezen SEL-competenties Besef van jezelf; Zelfmanagement; Besef van de ander; Keuze maken; Relaties hanteren. LEES MINDER
Besef van jezelf
Besef van de ander
Relaties hanteren
Wat is de aanpak van Openbare Basisschool Bos en Vaart voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Bos en Vaart gebruikt de methode Kwink, waardoor er een doorgaande lijn is van groep 1 tot en met 8. De sociale kernwaarden komen voort uit de vijf bewezen competenties voor sociaal-emotioneel leren van Kwink. De lessen volgen vijf stappen: introductie van de lesinhoud en activeren van voorkennis, uitleg met filmpjes en materiaal, oefenen met 21e-eeuwse vaardigheden en coöperatieve werkvormen, terugkijken en evaluatie, en het ontdekken en onderzoeken van actief burgerschap in de samenleving.
Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool Bos en Vaart om de sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Bos en Vaart gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en de Stoeltjesdans om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Bos en Vaart?
Openbare Basisschool Bos en Vaart gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.