Basisschool Willibrordus
Postelstraat 19 A
5296 LM Esch

Schoolweging

Schoolweging
27.09
Spreiding
5.78

De schoolweging van Willibrordus Esch is 27,09 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92.09% scoren de leerlingen ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit overtreft zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96.45%), wat duidt op stevige basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55.93% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50.1%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage (61.13%), toont het aan dat meer dan de helft van de leerlingen hogere onderwijsdoelen bereikt, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op beroepsgericht onderwijs: 34.78% VMBO-b/-k advies (vs. 18.73% landelijk). Tegelijkertijd krijgen 17.39% havo en 4.35% vwo-advies, lager dan regionale percentages (26.07% havo/vwo). De combinatie van 8.7% praktijkonderwijs en 17.39% VMBO-(g)t laat een diverse doelgroep zien, passend bij de schoolweging van 27.09.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWillibrordus EschGemeente AmsterdamNederland
LIB176.85175.23172.18

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen, gebruiken we het leerlingvolgssysteem van Parnassys. Ouders kunnen op elk moment inzien hoe de vorderingen van hun kind zijn in het Ouderportaal van Parnassys. De methodegebonden toetsen staan het hele jaar open.Daarnaast volgen wij de leerlingen op hun competentie en ontwikkellijnen binnen Jeelo. Via een persoonlijke code kunnen leerlingen en ouders hun ontwikkelingen zien. Ook de uitslagen van de toetsen van het cito-leerlingvolgsysteem zijn in het ouderportaal te zien. Na de cito-toetsen zijn er kind-oudergesprekken. De ontwikkeling van het kind en de gestelde doelen staan in deze gesprekken centraal. Twee keer per jaar nemen we de toetsen van het cito-leerlingvolgsysteem "leerling in beeld" af. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toetskalender met toetsprotocol. De toetsresultaten worden geanalyseerd door het team. Hierbij wordt gekeken of leerlingen voldoende groei doormaken. Indien nodig wordt het onderwijsprogramma van de kinderen aangepast. Dit geldt zowel voor kinderen die extra leerstof aan kunnen, als voor kinderen die extra hulp of oefenstof nodig hebben. Deze analyse bespreekt de leerkracht met de intern begeleider tijdens een groepsbespreking. Aan de hand van de toetsresultaten bekijken we eveneens welke lesstof voldoende is aangeboden en welke lesstof meer aandacht behoeft. Zo gebruiken we de resultaten van de toetsen om ons onderwijs verder te verbeteren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

74.19% zit op adviesniveau, hoger dan het landelijk gemiddelde (62.93%). Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (12.9%) is marginaal hoger dan gemiddeld (11.81%), wat mogelijk samenhangt met de lichte onderadvisering in VMBO-leerwegen. De school zet duidelijk in op realistisch advies, met beperkte 'overplaatsingen' naar hogere niveaus.

Sociale ontwikkeling

Kanjertraining, voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas. Hierdoor kunnen kinderen weer tot leren komen en leerkrachten aan lesgeven. Wij kiezen voor de Kanjertraining omdat we de sociale veiligheid belangrijk vinden en een prettig schoolklimaat voor kinderen willen stimuleren. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief).Kanjertraining is een gedegen lesmethodiek voor burgerschap en het aanleren van sociale vaardigheden. Met Kanjertraining hebben we een duidelijke visie in handen voor kinderen, leerkrachten en ouders, zodat zij zich op een positieve manier weten te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Kanjertraining kenmerkt zich door een nauwe samenwerking van ouders met leerkrachten. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. Er worden oplossingen bedacht waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn. De Kanjertraining is opgenomen in de database voor effectieve jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) als effectief volgens sterke aanwijzingen. Dat is de hoogst mogelijke erkenning. De methode kent een uitgebreid leerlingvolgsysteem (KanVAS) dat erkend is door Cotan en door de Onderwijsinspectie en wordt gebruikt om de sociale veiligheid bij kinderen te meten. Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. Het team zal een driedaagse training ondergaan en er zal een ouderavond voor de ouders van ons kindcentrum georganiseerd worden. LEES MINDER

verantwoordelijkheid

eerlijkheid

plezier

Wat is de werkwijze van Basisschool Willibrordus voor sociale ontwikkeling?

De sociale opbrengsten zijn onderdeel van de groepsbesprekingen. De intern begeleider bespreekt samen met de leerkracht wat er nodig is voor het individuele kind en de groep. In oktober bespreekt het team de afstemming op de individuele onderwijsbehoefte en de behoefte van de gehele groep. De school investeert in schoolregels, past de werkvormen van Jeelo toe en werkt met de Kanjertraining, die schoolbreed wordt toegepast. Het kind staat centraal: de ouders en de school draaien eromheen. Er wordt niet gesproken over regels, wel over omgangsvormen. Vanuit een positief uitgangspunt wordt benoemd wat we wél willen in plaats van wat we niet willen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Willibrordus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Willibrordus gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Willibrordus?

Basisschool Willibrordus gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.