Openbare Basisschool De Broekheurne
De Posten 147
7544 LR Enschede

Schoolweging

Schoolweging
36.96
Spreiding
5.81

De schoolweging van De Broekheurne is 36,96 , met een spreiding van 5,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 89.25% score voor het fundamenteel niveau overschrijdt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit is echter 2.86% lager dan het vergelijkingsgemiddelde (92.1%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 36.96).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft de inspectienorm voor het streefniveau aanzienlijk: 53.76% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een verwachte 32%. Dit is 8.4% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (45.39%), wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op beroepsgerichte leerwegen: 30.77% vmbo-(g)t en 23.08% vmbo-k advies. Het percentage praktijkonderwijsadviezen (7.69%) ligt ruim boven het regionale gemiddelde (1.01%). Opvallend is het beperkte aandeel havo/vwo-adviezen (15.38%), wat lager is dan bij vergelijkbare scholen (27%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BroekheurneGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij nemen minimaal twee keer per jaar onafhankelijke toetsen af; in januari en in juni. Dit zijn de LIB toetsen en voor technisch lezen is dat de AVI en DMT. In sommige gevallen nemen we ook in oktober deze toetsen af. Deze toetsen worden geregistreerd in het leerlingvolgsysteem en meegenomen in het maken van een nieuw groepsplan of individueel plan. Deze resultaten worden door de intern begeleider besproken met de groepsleerkrachten. Op teamniveau worden de resultaten ook besproken. De directeur legt in het jaarlijkse managementgesprek met het bestuur verantwoording af over de resultaten. De resultaten worden met de ouders gedeeld en besproken op de rapportavonden. Tussentijds worden ook resultaten van de methodegebonden toetsen bijgehouden. Op basis van deze toetsen kan de ondersteuning van een leerling ook worden bijgesteld en besproken worden met de intern begeleider.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5.88% van de leerlingen presteert onder advies, tegenover 11.81% landelijk. Het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (29.41% vs 25.27% gemiddeld) reflecteert de zorgvuldige advisering en nazorg, zoals beschreven in het 'kansrijk advisering'-beleid.

Sociale ontwikkeling

In het schooljaar 2019/2020 zijn wij gestart met SWPBS. De schoolwaarden van onze school zijn: Plezier, Respect, Vertrouwen, Verantwoordelijkheid en Veiligheid. Aan onze waarden koppelen we de schoolafspraken en gedragsverwachtingen. Deze afspraken worden ieder schooljaar regelmatig geoefend en herhaald zodat de kinderen weten wat er van ze verwacht wordt. Door systematisch goed en gewenst gedrag te bekrachtigen creëren we een positief schoolklimaat, waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het geboden onderwijs. Daarnaast voorkomen we ernstig probleemgedrag doordat we gedragsproblemen in een vroeg stadium signaleren en daarop direct gepaste ondersteuning kunnen bieden. LEES MINDER

Respect, Verantwoordelijkheid

Vertrouwen, Veiligheid

Plezier

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Broekheurne voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van de school zijn zichtbaar en worden aangeleerd in gedragslessen. De school werkt met een beloningssysteem en een registratiesysteem voor incidenten. Het PBS-team, bestaande uit directie, IB, leerkrachten en een onderwijscoach, begeleidt dit proces. De deskundigheid wordt uitgebreid tijdens studiedagen en teamvergaderingen, waar het proces wordt geëvalueerd en bijgesteld. Deze aanpak bevordert gewenst gedrag en vermindert ongewenst gedrag.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Broekheurne om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Broekheurne gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), MSV en SWISS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Broekheurne?

Openbare Basisschool De Broekheurne gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Taakspel en Meidenvenijn, rots en water training voor sociaal-emotioneel leren.