Christelijke basisschool de Bron
Haaksbergerstraat 416
7545 GA Enschede

Schoolweging

Schoolweging
26.71
Spreiding
6.01

De schoolweging van De Bron Enschede is 26,71 , met een spreiding van 6,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.98% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de toegankelijkheid van het onderwijs voor alle leerlingen, inclusief hen die extra ondersteuning nodig hebben. De score ligt tevens 1.3% hoger dan het landelijk gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

65.15% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 51.8%. Dit illustreert de effectieve focus op maatwerk, vooral in rekenen waar de school 4.2% boven het landelijk vergelijkingscijfer scoort. De combinatie van 'ontdekkend leren' en digitale adaptieve programma’s draagt hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 25% havo/vwo en 20.83% vwo-advies (vergeleken met 10.93% en 18.61% regionaal). Praktijkonderwijs blijft met 4.17% iets boven het regionaal gemiddelde (1.01%), wat past bij de inclusieve visie. De brede adviesrange – van vmbo-b tot vwo – reflecteert aandacht voor individuele ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Bron EnschedeGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op verschillende manieren worden de leervorderingen van de leerlingen gevolgd. In de onderbouw wordt gebruik gemaakt van observatielijsten, in de hogere groepen worden de toetsen van de methode gebruikt. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een leerlingvolgsysteem (LVS) van het CITO. Dankzij dit systeem is het mogelijk de leerling te vergelijken met zijn leeftijdgenoten in Nederland. Wij gaan met deze toetsen na welk effect ons onderwijs heeft gehad en maken op basis daarvan weer plannen voor een volgende periode. In groep 8 nemen we de eindtoets Route 8 af en een intelligentietest (ADIT) nemen we af in groep 7. In de groepen 6 t/m 8 wordt de Saqi, afgenomen. Dat is ene vragenlijst die informatie geeft over hoe een leerling de school ervaart, de houdingen t.a.v. eigen capaciteiten. De ontwikkeling van de leerlingen wordt door ons nauwkeurig gevolgd. Naast de dagelijkse controle van het gemaakte werk wordt tevens van alle leerlingen een dossier bijgehouden. Hierin worden gegevens opgenomen over het gezin (n.a.v. oudergesprekken), behaalde leerresultaten, toetsen en rapportcijfers, leerlingbespreking, gesprekken met ouders en verslagen van speciale onderzoeken. De leerkracht is hiervoor verantwoordelijk en het ondersteuningsteam ondersteunt en begeleidt. Dit alles gebeurt met het oog op het kunnen begeleiden van een ononderbroken ontwikkelingslijn van het kind. Wij kijken naar de ondersteuningsbehoefte van elke leerling en proberen ons onderwijs, binnen de grenzen van onze groep, aan te passen aan de leerling. Door onderwijsbehoeften te clusteren is het mogelijk om met een goed klassenmanagement op die manier veel te bereiken. Wij streven ernaar ieder kind de ondersteuning te geven die het nodig heeft.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8.7% van de leerlingen zit onder advies, tegen 11.81% landelijk. 26.09% presteert boven advies, wat wijst op zorgvuldige advisering en goede doorstroombegeleiding. De school monitort leerlingen drie jaar na uitstroom, zoals vermeld in het schoolondersteuningsplan, wat deze resultaten mede verklaart.

Sociale ontwikkeling

De Bron is een oefenplaats voor het koninkrijk van Jezus Christus. Vanuit Zijn opdracht willen we leerlingen van Jezus zijn. We gaan respectvol en verantwoordelijk om met elkaar en de schepping. Vanuit identiteit en basiswaarden realiseren we een veilige school waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Christelijke basisschool de Bron voor sociale ontwikkeling?

Christelijke basisschool de Bron werkt met SWPBS, een schoolbrede en preventieve aanpak gericht op alle leerlingen, met als doel een veilig en positief schoolklimaat te creëren. Dit wordt bereikt door een combinatie van interventies en strategieën gericht op het versterken van gewenst gedrag en het voorkomen van probleemgedrag. Voor leerlingen die meer nodig hebben, zijn er aanvullende interventies beschikbaar in samenwerking met ketenpartners, waarbij ouders een centrale rol spelen. Deze aanpak leidt tot meer effectieve leertijd, een grotere taakgerichtheid en minder verstoringen in de klas.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke basisschool de Bron om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke basisschool de Bron gebruikt WMK-PO, Saqi, incidentenregistratie PBS (SWIS) en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke basisschool de Bron?

Christelijke basisschool de Bron gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) als methode voor sociaal-emotioneel leren.