De Bargeweide
Bargeweg 3
7211 DC Eefde

Schoolweging

Schoolweging
25.6
Spreiding
5.98

De schoolweging van De Bargeweide is 25,60 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,36% score voor het fundamenteel niveau overtreft De Bargeweide niet alleen de landelijke vergelijking (96,61%), maar ook de wettelijke signaleringswaarde (85%). Dit benadrukt de toegankelijkheid van het basisonderwijs voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 66,03%, ruim boven de inspectienorm van 53,8%. Dit laat zien dat een substantieel deel van de leerlingen hogere leerdoelen bereikt, ondanks de complexiteit van de populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

53,85% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, significant hoger dan het regionale gemiddelde van 18,61%. Tegelijkertijd valt op dat 7,69% praktijkonderwijsadvies ontvangt – ruim boven de regionale 1,01%. Deze combinatie weerspiegelt een gepersonaliseerde aanpak die zowel cognitieve talenten als praktische behoeften ondersteunt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BargeweideGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij maken een onderscheid tussen methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen. Methodegebonden toetsen zijn onderdeel van een methode en toetsen het effect van ons onderwijs meteen nadat we een hoofdstuk of leerstofblok hebben behandeld. Groepsleerkrachten kunnen hiermee hun onderwijs direct afstemmen indien nodig. Niet-methodegebonden toetsen zijn landelijke toetsen die kunnen aangeven hoe onze leerlingen op een bepaald vakgebied presteren vergeleken met een landelijk gemiddeld. Zij toetsen het lange termijn effect. Deze toetsen worden digitaal verwerkt in een Leerlingvolgsysteem (LVS). Wij maken hiervoor gebruik van de LIB-toetsen (leerling in beeld). De opbrengsten van deze toetsen noemen wij de tussenopbrengsten. Na het afnemen van deze toetsen (januari en juni) wordt er samen met het team bekeken wat de tussenopbrengsten zijn geweest van ons onderwijs. Deze resultaten worden met het team geanalyseerd op schoolniveau en daar waar nodig kunnen er schoolbreed aanpassingen worden ingevoerd. Na de schoolanalyse volgt per groep een groepsanalyse door de groepsleerkracht die wordt besproken met de kwaliteitscoördinator in de groepsbespreking. Hieruit kunnen aanpassingen op groepsniveau voortkomen. Na de groepsanalyse kunnen er leerlingen bij de kwaliteitscoördinator worden gemeld voor een leerlingbespreking. De kwaliteitscoördinator zorgt voor het coördineren van het LVS en de leerlingondersteuning. Zij ondersteunt hierbij de groepsleerkrachten en is indien gewenst aanwezig bij besprekingen met ouders en externe instanties.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomt onder advies door (0% vs. 11,81% landelijk). 81,82% blijft op adviesniveau, wat aansluit bij de beschreven 'warme overdracht' naar het voortgezet onderwijs. De 18,18% die boven advies presteert, onderstreept het ambitieuze karakter van de adviezen.

Sociale ontwikkeling

Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gezien voelt. Belangrijke pedagogische noties zijn: zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, eigenheid, kritische zin, reflecterend vermogen en samenwerking. Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang: interactief lesgeven; de leerlingen betrekken bij het onderwijs onderwijs op maat geven: differentiëren gevarieerde werkvormen hanteren (variatie = motiverend) een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen kinderen zelfstandig (samen) laten werken LEES MINDER

Verantwoordelijk

Reflectie

Samenwerking

Wat is de werkwijze van De Bargeweide voor sociale ontwikkeling?

De sociale-emotionele ontwikkeling van de kinderen wordt jaarlijks gemeten met vragenlijsten ingevuld door leerkrachten en leerlingen (hogere groepen). De resultaten worden besproken met leerlingen en ouders. Leerlingtevredenheidspeilingen worden eveneens besproken met het team om eventuele verbeteringen te identificeren. Ouders worden op de hoogte gebracht van de conclusies en aanbevelingen.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Bargeweide om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Bargeweide gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Bargeweide?

De Bargeweide gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.