
Schoolweging
De schoolweging van De Bongerd Ede is 36,20 , met een spreiding van 6,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 86,1% behaalt de school het fundamenteel niveau, net boven de inspectienorm van 85%. Dit is echter 6,5 procentpunt lager dan vergelijkbare scholen (92,7%), mogelijk door de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
37,5% van de leerlingen haalt het streefniveau, wat 5,2 procentpunt boven de signaleringswaarde (31,7%) maar ruim onder het vergelijkingsgemiddelde (44,7%) ligt. De combinatie van hoge schoolweging en breed aanbod verklaart deze resultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (13,95% vs. 1,01% regio). Daartegenover staat 16,28% havo/vwo-advies (vs. 27,54% regio). De grote groep 'onbekend' advies (39,53%) suggereert een specifieke leerlingenstroom, mogelijk gerelateerd aan de samenwerking met nieuwkomersschool De Schakel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bongerd Ede | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school heeft natuurlijk niet alleen een eindtoets. Ook tussentijds wordt er getoetst. Dit gebeurt met methode toetsen en methode onafhankelijke toetsen. Ook doormiddel van presentaties kunnen leerlingen laten zien wat zij geleerd hebben. Bij Big Picture Learning noemen we dit een authentieke beoordeling. Denk aan spreekbeurten, boekenbeurt, werkjes, filmpjes, optredens, powerpoints, verhalen etc. Wij nemen van groep 3 t/m groep 8 de reguliere CITO toetsen van Leerling in Beeld af in januari en juni van ieder schooljaar. Hierop worden (trend)analyses gemaakt en groepsdoelen gesteld. Deze worden per bouw besproken en daar waar nodig wordt het onderwijs aangepast. Vervolgens monitoren en evalueren we deze gegevens middels de HGW cyclus (handelingsgericht werken) ook tussentijds na een blok. Het is belangrijk dat er goede schoolresultaten worden behaald. Hoe ontwikkelt het kind zich? Wat voegt de school toe aan de basisvaardigheden van iedere leerling? Als school monitoren we de voortgang en de effectiviteit van ons onderwijs op school-, groeps- en leerlingniveau. Voor het monitoren van de ontwikkeling van de leerlingen en de groep als geheel gebruiken we ons leerlingvolgsysteem via ParnasSys, Cito in Beeld en SCOL! Voor de kleuters maken we gebruik van het observatiesysteem MijnKleuterGroep. Naast methode-ongebonden toetsen spelen methode-gebonden toetsen en observaties een belangrijke rol bij de monitoring. Bij de schoolanalyse midden en eind hanteren we het 4D-model. Zo sturen we ons onderwijs bij vanuit de Data, door deze te Duiden, (nieuwe) Doelen te stellen en in actie om te zetten om te Doen. Op school werken we handelingsgericht. Het is een systematische manier van werken, waarbij het aanbod afgestemd is op de onderwijsbehoeften en de basisbehoeften van de leerlingen. Aan de hand van de kindkenmerken wordt gekeken welke onderwijsbehoeften het betreffende kind heeft. Het onderwijs wordt daarop (binnen de mogelijkheden van de school) aangepast. Deze cyclus is een hulpmiddel om de ondersteuning op groepsniveau en individueel concreet te maken. Op groepsniveau benoemt de leerkracht de onderwijsbehoeften van de leerlingen in zijn groep in een groepsoverzicht. De leerkracht doet dit ook op individueel niveau voor de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Deze cyclus kent vier fasen: Signaleren (Data): Onder andere het signaleren van leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Analyseren (Duiden): Hieronder valt het benoemen van de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Plannen (Doelen): De leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften clusteren en doelen opstellen. Realiseren (Doen): Blokvoorbereidingen in de praktijk uitvoeren. Aan het eind van elke cyclus is er overleg tussen de leerkrachten en de intern begeleider over de informatie die we hebben (groepsbespreking). Indien een leerling specifieke onderwijsbehoeften heeft kan de cyclus ook op individueel niveau plaatsvinden. De leerkracht bespreekt de leerling dan tijdens een leerlingbespreking en met de ouders in de oudergesprekken (tussentijds en gepland). De bestuurder bespreekt minstens tweemaal per jaar over de onderwijskwaliteit en de onderwijsresultaten met de directeur. Via vragenlijsten bevragen we ook ouders, leerlingen en het personeel. Dit zijn dan de tevredenheids- en veiligheidsdoelen. Met behulp van berichten via social schools zullen we alle ouders informeren over de voortgang en de effectiviteit van onze plannen. Zo borgen wij als school de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van alle leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
25% van de leerlingen presteert onder advies (dubbel zo hoog als landelijk gemiddelde), tegenover 18,75% boven advies. Dit kan wijzen op terughoudendheid bij advisering, passend bij de focus op zorgvuldige plaatsing zoals beschreven in het schoolprofiel.
Sociale ontwikkeling
Als ouder wilt u graag weten wat uw kind op school doet. Ook als het gaat om alles wat uw kind leert op het gebied van sociale vaardigheden. De leerlingen oefenen hiermee sociaal-emotionele en burgerschapsvaardigheden. Daarvoor is een veilige groep van belang. Een veilig klimaat op school biedt leerlingen de ruimte om te kunnen oefenen. Aandacht voor mensen- en kinderrechten is dan ook een onmisbaar onderdeel van onderwijs in het algemeen en burgerschapsonderwijs in het bijzonder. Het geeft een kader aan gesprekken over bijvoorbeeld pestgedrag, seksuele diversiteit en inclusiviteit. Alles wat we doen raakt aan onze rol als burger. Dat geldt ook voor kinderen. Om ze daarmee te leren omgaan, is de school een ideale oefenplaats. We geven leerlingen de ruimte om te werken aan vaardigheden als communiceren, samenwerken en deelnemen aan besluitvormingsprocessen. En laten ze kennismaken met de achtergronden van onze democratische rechtstaat en bereiden ze voor op hun rol in de maatschappij. LEES MINDER
Normen en waarden
Veiligheid
Samen
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Bongerd voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Bongerd streeft naar een optimale samenwerking tussen ouders en school, waarbij dezelfde normen en waarden gedeeld worden. Relatie, competentie en autonomie zijn de kernpunten. Vanaf de onderbouw wordt via Taakspel geleerd om beter klassenregels te volgen, waardoor onrustig gedrag afneemt. De leraar geeft complimenten en negeert ongewenst gedrag. De nadruk ligt op gewenst gedrag en leerlingen zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. Met lessen van Kwink wordt gewerkt aan sociaal-emotioneel leren en burgerschap. Executieve functies hebben een plek in het onderwijs Ook in de bovenbouw verschuift het accent naar 'Leren leren'.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Bongerd om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Bongerd gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en observatielijsten van MijnKleuterGroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Bongerd?
Openbare Basisschool De Bongerd gebruikt Kwink (inclusief Burgerschap), Taakspel (ook voor kleuters) en Executieve functies (breinkrachten) voor sociaal-emotioneel leren.