Basisschool Het Wilgerijs
Lancasterdreef 65
8251 TJ Dronten

Schoolweging

Schoolweging
33.27
Spreiding
6.33

De schoolweging van Het Wilgerijs is 33,27 , met een spreiding van 6,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,05% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm (85%) en het landelijk gemiddelde (93,89%). Een sterke basiskwaliteit die aansluit bij de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,29% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 38,7% en het regionaal gemiddelde (50,17%). Dit duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, vooral in rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

55,3% van de adviezen richt zich op havo/vwo-niveaus (vmbo-(g)t/havo: 31,25%, vwo: 18,75%), wat ruim boven het regionaal gemiddelde ligt. Tegelijkertijd is er aandacht voor praktische routes: 6,25% vmbo-b advies (iets boven regio). Deze brede focus weerspiegelt de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet WilgerijsGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Volgen van de ontwikkeling van kinderen Bij de kleuters, groep 1 en 2, wordt gewerkt met het programma van Onderbouwd. Onderdeel van onderbouwd is het leerlingvolgsysteem. Hiermee wordt de ontwikkeling van een kind gevolgd. Tijdens elk thema zijn er verschillende observatielessen die de leerkracht(en) informatie geeft over de ontwikkeling van een kind. Dit wordt tijdens oudergesprekken met ouders besproken. Belangrijk is dat aan het eind van groep 1 en 2, kinderen voldoende ontwikkeling hebben doorgemaakt zodat zij een goede overstap naar groep 3 kunnen maken. De observaties en ontwikkeling van de kinderen worden in de groepsbespreking besproken met de intern begeleider. Groep 3 t/m 8. Om de ontwikkeling van een kind te kunnen meten maken we gebruik van de toetsen van de methode en van de toetsen die horen bij ons leerlingvolgsysteem. Het leerlingvolgsysteem is een signaleringsinstrument en wordt 2 keer per jaar afgenomen; in januari en in mei/juni. Op Het Wilgerijs maken we gebruik van het leerlinvolgsysteem van IEP. Iep staat voor 'Inzicht Eigen Profiel'. Voor ons is een kind meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Een signalering m.b.v. een leerlingvolgysteem geeft de leerkracht inzicht in hoe het kind zich ontwikkelt op de vakken, rekenen, technisch en begrijpend lezen en spelling. Met het team worden de opbrengsten van de resultaten 2 keer per jaar geanalyseerd en geëvalueerd op schoolniveau en groepsniveau. Vanuit de evaluatie en de analyse worden de plannen van aanpak gemaakt, waarin de interventies op groepsniveau worden vastgesteld. Deze interventies worden in de groep uitgevoerd door de leerkracht. De interventies worden besproken met de ib-er en de orthopedagoog in de groepsbespreking.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,55% presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk). 36,36% stroomt door boven hun adviesniveau, wat het belang van intensieve begeleiding onderstreept zoals beschreven in het schoolprofiel. De focus op ‘opbrengstgericht werken’ lijkt hier vruchten af te werpen.

Sociale ontwikkeling

Met als basis vertrouwen in jezelf en vertrouwen in de ander, besteden wij aandacht aan onze school als sociale omgeving. Het respecteren en accepteren van elkaars verschillen leidt tot een basishouding van 'jij bent ok & ik ben ok'. Vandaar uit is open communicatie altijd mogelijk. We vinden het belangrijk dit mee te geven aan onze kinderen ter voorbereiding op de toekomst die voor hen ligt. Wij zijn een kanjerschool. De visie van de kanjertraining en onze methode voor levensbeschouwelijk onderwijs (Kleur) sluiten naadloos aan bij onze schoolvisie. LEES MINDER

Vertrouwen

Jij bent ok & ik ben ok

Open communicatie

Wat is de werkwijze van Basisschool Het Wilgerijs voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Het Wilgerijs gebruikt de Kanjertraining om onderling vertrouwen in groepen te bevorderen, wat bijdraagt aan een rustige en veilige leeromgeving. De Kanjertraining leert kinderen, leerkrachten en ouders op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. Kernwoorden zijn vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. De uitgangspunten van de Kanjertraining zijn zichtbaar in alle lokalen. Om de veiligheidsbeleving van kinderen te monitoren, gebruikt de school het leerlingvolgsysteem KANVAS.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Het Wilgerijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Het Wilgerijs gebruikt Kanvas en IEP hart en handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Het Wilgerijs?

Basisschool Het Wilgerijs gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.