Jan Campertschool
Driehuizerkerkweg 34
1985 EL Driehuis

Schoolweging

Schoolweging
25.17
Spreiding
5.7

De schoolweging van Jan Campertschool is 25,17 , met een spreiding van 5,70 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,7% score voor het fundamenteel niveau presteert de school uitstekend: ruim boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde (96,6%). Dit onderstreept de slagvaardigheid in basisvaardigheden, zelfs tijdens een dalend leerlingenaantal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

74,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 53,8%. Dit overtreft ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (64,0%). De focus op maatwerk blijkt effectief, aangezien 97,7% van de leerlingen het fundamenteel niveau haalt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 28,6% vmbo-(g)t (vs. 16,5% regio) en 14,3% vwo (iets onder regio 18,6%). Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (0% vs. 1,0% regio). De combinatie van 19,0% havo en 9,5% havo/vwo-advisering benadrukt een midden-hoog adviesprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJan CampertschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB177.28183.52175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om uw kind goed te kunnen volgen in zijn of haar ontwikkeling werken wij planmatig. Twee keer per jaar, in januari en in mei/juni, nemen wij voor de vakgebieden rekenen, lezen, taalverzorging en begrijpend lezen. CITO toetsen af. Deze toetsen staan los van de methode die wij per vakgebied gebruiken. De resultaten worden vergeleken met de gemiddelde resultaten van kinderen van dezelfde leeftijd in het gehele land. De leerlingen doen vanaf groep 3 tot begin groep 8 mee met deze Citotoetsen. In groep 8 wordt er in februari afgesloten met de landelijke doorstroomtoets van CITO (eindtoets groep 8). In groep 4 nemen wij ook de NSCCT test (niet-schoolse cognitieve capaciteiten test) en in groep 7 de NIO (Nederlandse intelligentie test voor onderwijsniveau) test af. In groep 5 worden de kinderen gescreend voor de Day-a-week school, waarbij wordt gekeken welke leerlingen behoefte hebben aan een uitdagender onderwijsaanbod (2-3 leerlingen per school). Vanaf groep 3 worden na elk lesstofblok methodetoetsen afgenomen. In groep 1-2 volgen we de ontwikkeling van kinderen volgens de leerlijnen van mijnkleutergroep.nl. We volgen zowel de leervaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen starten in groep 3, als de sociaal-emotionele ontwikkeling. De CITO resultaten en de methodetoetsen worden door de leerkrachten geanalyseerd. Twee keer per jaar worden alle leerlingen besproken met de intern begeleider. De leerkrachten beschrijven in het groepsplan de aanpak in de klas. Kinderen waarover de leerkracht zich zorgen maakt, worden tijdens een leerlingbespreking met de intern begeleider besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 28% boven advies scoort. Dit sterke resultaat weerspiegelt een nauwkeurig adviesproces, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan waar 'monitoring van talenten' centraal staat.

Sociale ontwikkeling

Wij zien een veilig, positief en stimulerend leef-en werkklimaat als voorwaarde voor plezier in presteren, waarin wordt tegemoetgekomen aan de drie basisbehoeften van een kind: - Relatie (ik word gezien, gehoord en ik hoor erbij) - Autonomie (ik kan het zelf en soms heb ik hulp nodig) - Competentie (vertrouwen in eigen kunnen) De klas is een weerspiegeling van de omgeving van de kinderen en daarbij komt ieder kind zijn of haar uitdagingen tegen. Kinderen krijgen een stem en leren een democratisch burger te zijn. Openstaan voor verschillen en deze kunnen overbruggen, conflicten op een goede manier oplossen, een zelfstandige bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk zijn voor de gemeenschap staan hierbij centraal. LEES MINDER

Vertrouwen

Betrokkenheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Jan Campertschool voor sociale ontwikkeling?

Het uitgangspunt van de Jan Campertschool is dat ieder kind zich veilig moet voelen in een groep en zichzelf kan zijn. De groepsleerkracht benadert kinderen positief. De school werkt met de KiVa aanpak, een preventief schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Voor de groepen 3 t/m 8 wordt gebruik gemaakt van het observatiesysteem Kiva. Voor de groepen 6 t/m 8 wordt jaarlijks de vragenlijst WMK (tevredenheidsonderzoek en veiligheidsmonitor) uitgezet en geanalyseerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt Jan Campertschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Jan Campertschool gebruikt 'Werken Met Kwaliteit (WMK) vragenlijsten' en 'Kiva' vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jan Campertschool?

Jan Campertschool gebruikt KiVa en Rots&Water/Kiezel&Drup methodes voor sociaal-emotioneel leren.