
Schoolweging
De schoolweging van Nutsschool Zorgvliet is 20,25 , met een spreiding van 3,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,6% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks de minimale zittenblijverspercentages.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
77,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 68,3%. Dit toont aan dat de school effectief inzet op cognitieve uitdaging, passend bij haar relatief gunstige leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerroutes: 46,7% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) en 20% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs komt met 0% niet voor, in tegenstelling tot het landelijk gemiddelde van 1,01%. Deze focus sluit aan bij de hoge streefniveauscores.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Nutsschool Zorgvliet | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leraren evalueren de prestaties van de leerlingen regelmatig aan de hand van werk, opdrachten en anderszins uitgevoerde taken. Deze prestaties en observatiegegevens noteren zij in ons leerlingvolgsysteem (LVS), waarin elke leerling staat vermeld. Op deze wijze ontstaat er een groeiende verzameling observatie- en toets gegevens. Een aantal gestandaardiseerde toetsen en observatielijsten is opgenomen in een leerlingvolgsysteem. Tot en met schooljaar 2021-2022 gebruikten wij de toetsen van CITO. Van elke leerling is er in de loop der jaren een verzameling gegevens tot stand gekomen. Sinds schooljaar 2022-2023 maken wij gebruik van de IEP-LVS toetsen om deze redenen: Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Een uitkomst waarmee wij als leerkracht samen met de leerling inzicht krijgen in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten. Het leerlingvolgsysteem is erop gericht om in iedere groep, door middel van observaties en toetsen, vroegtijdig eventuele ‘opvallers’ te signaleren. In groep 8 wordt de IEP-Eindtoets afgenomen. Ook op deze wijze houden we de doorgaande didactische lijn goed in de gaten en passen ons onderwijs desgewenst aan. De ontwikkeling van de kleuters houden we bij door middel van het observatiemodel Digikeuzebord. De groepsleerkracht analyseert en bespreekt samen met de directeur en Intern Begeleider volgens een cyclisch model de resultaten van zijn/haar groep. Zo nodig worden er op individuele basis of op groepsniveau interventies gepleegd. De overgang van kleuter naar groep 3 Bij de overgang van oudste kleuters naar groep 3 wordt goed naar de leerlingen gekeken, waarbij we diverse meet- /observatie-instrumenten hanteren. We hebben hiervoor criteria opgesteld. In de 2e helft van groep 2, na invulling van de observatielijsten, wordt bekeken welke leerlingen in aanmerking komen voor doorstroming naar groep 3. Daarbij worden de volgende aspecten meegewogen: · De leeftijd van het kind · De ontwikkeling van het kind voordat het op school kwam · De ontwikkeling van het kind op school · De zienswijze van de ouders De uiteindelijke beslissing over het al dan niet naar groep 3 gaan ligt bij de school in samenspraak met de ouders. Rapportage Twee maal per jaar krijgen alle leerlingen van groep 1 t/m 8 een rapport mee naar huis. De instroomleerlingen (kinderen die het schooljaar starten na 1 oktober) krijgen in hun eerste jaar een klein verslag mee. In het rapport staat beschreven hoe het met de vorderingen van uw kind gaat. Ontwikkelgesprekken In een maatschappij waar van mensen wordt verwacht dat zij kunnen reflecteren op eigen ontwikkeling, eigen handelen, vinden wij het als school belangrijk om onze leerlingen, hoe jong ook, al deze vaardigheden aan te leren. Kinderen (er/her)kennen ook vaak goed hun eigen talent, hun eigen bevorderende en belemmerende factoren om te ontwikkelen. Kinderen willen graag mee praten over hun eigen ontwikkeling en moeten dat ook soms gewoon nog leren. Al een aantal jaren organiseren wij ontwikkelgesprekken samen met ouder(s), kind en leerkracht. Leraren vinden het belangrijk om vanuit de driehoek kind/ouder/school te werken. Ouders kunnen op deze manier een vinger aan de pols houden ten aanzien van de ontwikkeling van hun kind. U weet op deze manier ook goed hoe u uw kind thuis kunt ondersteunen. De ontwikkelgesprekken (september, februari en juni): Drie maal per jaar voeren we met alle leerlingen van groep 1 t/m 8 per jaar een ontwikkelgesprek. De gesprekken worden onder schooltijd door leerkrachten en leerlingen voorbereid met behulp van een ontwikkeldocument. Vervolgens presenteren leerlingen dit aan hun ouders in een portfolio-achtig gesprek waarbij zij vragen over hun eigen – schoolse - ontwikkeling beantwoorden en toelichten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,9% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 82,8% het geadviseerde niveau haalt. De lage onderadvisering reflecteert een zorgvuldige adviesvorming, gebaseerd op drie pijlers: leerresultaten, toetsen en persoonlijkheidskenmerken.
Sociale ontwikkeling
Wij streven ernaar dat de leerlingen "lekker in hun vel zitten" en dat zij de sociale vaardigheden ontwikkelen om zich in onze internationale maatschappij te kunnen handhaven en ontplooien.
Besef van jezelf en anderen
Keuzes kunnen maken
Samenwerking
Wat is de werkwijze van Nutsschool Zorgvliet voor sociale ontwikkeling?
Nutsschool Zorgvliet gebruikt de methode 'Kwink' voor lessen die de sociaal-emotionele ontwikkeling bevorderen. Dit programma bevat lessen in burgerschap en mediawijsheid en is gericht op preventie en een veilige groep. De ontwikkelingen worden gevolgd met instrumenten en interventies worden gepleegd waar nodig.
Welke registratievorm(en) gebruikt Nutsschool Zorgvliet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Nutsschool Zorgvliet gebruikt de volgende registratievormen: Stoeltjesdans (sociogram), IEP, Veiligheidsscan en Kwink, Digikeuzebord.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Nutsschool Zorgvliet?
Nutsschool Zorgvliet maakt gebruik van de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.