Bavinckschool
Acaciastraat 141
2565 JZ Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
26.3
Spreiding
6.39

De schoolweging van Bavinck is 26,30 , met een spreiding van 6,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,9% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijk vastgestelde ondergrens van 85%. Dit bevestigt dat de Bavinckschool basisvaardigheden effectief waarborgt, ook in een dalend leerlingenaantal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 70,8% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 51,8%. Dit duidt op een sterke focus op hogere leerdoelen, mede mogelijk gemaakt door het kleinschalige onderwijs en aandacht voor differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 35,7% vwo-advies (vergeleken met 18,6% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is de bescheiden vmbo-k-representatie (7,1%), wat lager ligt dan het regionale gemiddelde (9,2%). De combinatie van havo/vwo-adviezen (17,9%) en vwo-dominantie weerspiegelt het hoge onderwijsniveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBavinckGemeente AmsterdamNederland
LIB179.26174.96175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om onze leerlingen op weg naar de einddoelen van de basisschool goed te volgen, meten wij twee keer per schooljaar onze tussentijdse resultaten. De tussenresultaten zijn een meting om ons inzicht te geven in de ontwikkeling van de leerlingen, de groepen en de school. Zo volgen wij of wij op weg zijn naar onze ambities voor eind groep 8. Bij de peuters en kleuters gebruiken we het registratiesysteem KIJK!. Vanaf groep 3 worden 2 x per jaar op vastgestelde momenten de toetsen van Leerling in Beeld afgenomen in januari en juni . Dit noemen we de methode onafhankelijke toetsen. Deze resultaten krijgen de ouders ook schriftelijk mee. Wij werken vanuit het principe SCHOOL - GROEP - LEERLING Op basis van onze schoolweging en de resultaten van de afgelopen 3 jaar hebben ambities gesteld op schoolniveau en hebben onze werkwijze per vakgebied vastgelegd in kwaliteitskaarten. Na elke 10 weken onderwijs analyseren wij onze resultaten en stellen onze plannen waar nodig bij. Zijn wij op koers en voldoen wij aan onze ambities, dan blijven we vooral doen wat goed gaat. Bij de analyse na 20 en 40 weken onderwijs gebruiken we de toetsen van Leerling in Beeld van Cito, de methode gebonden toetsen en de observaties van de leerkracht. Na 10 en 30 weken gebruiken we de uitkomsten van SCOL, de methode gebonden toetsen en de observaties van de leerkracht. Na 10 en 30 weken onderwijs ligt de nadruk op de sociaal- emotionele ontwikkeling van de leerlingen, na 20 en 40 weken ligt de nadruk op de cognitieve vakken rekenen, lezen en taal/spelling. Wijkt een groep af van de ambities op schoolniveau, dan maakt de leerkracht voor die groep een aangepast plan voor dat betreffende vak. Dit kan zowel een meer uitdagend plan zijn als een meer ondersteunend plan. Vervolgens kan het zijn dat er nog leerlingen op individueel niveau aanpassingen hebben. Die noteren wij dan doelgericht en zo SMART mogelijk in een individueel plan, dat wordt altijd met de betreffende ouders besproken. Alle resultaten van de leerling worden op het rapport vermeld en gedeeld met de ouders. Wij volgen de leerlingen op sociaal- emotioneel gebied met de SCOL. Naast Leerling in Beeld, SCOL en de methodetoetsen vindt in groep 5 het vijfde groepsonderzoek plaats; NSCCT. Dit is de afkorting voor: de Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test. In deze test wordt een beeld gevormd over de inzet van uw kind, de concentratie, doorzettingsvermogen etc. De test wordt i.s.m. de onderwijsbegeleiding en de leerkracht afgenomen in de klas, met de gehele klas en onder schooltijd. De NSCCT geeft een betrouwbaar beeld van het leerpotentieel van uw kind en is mede daardoor een pijler in het volgen van uw kind. Door de resultaten te vergelijken met de resultaten in het cito leerlingvolgsysteem ziet de leerkracht snel of uw kind op zijn/haar niveau presteert. Door het onderwijsaanbod en de begeleiding op executieve functies, nog beter in te zetten op de mogelijkheden van uw kind, probeert de leerkracht / de school de kwaliteit van het onderwijs voor elk kind nog meer optimaal te maken. Bij het analyseren van onze resultaten, bekijken wij goed of onze leerlingen op weg zijn om onze ambities te behalen. De ambities staan vermeld op de kwaliteitskaarten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

17,2% van de leerlingen presteert onder het gegeven advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Tegelijkertijd slaagt 68,9% erin het advies volledig waar te maken, wat aansluit bij de brede ondersteuning zoals beschreven in het onderwijskundig rapport. De school zet in op vroegtijdige signalering van leerachterstanden om deze trend te keren.

Sociale ontwikkeling

Een kind moet 'lekker in zijn vel' zitten om tot goede leerprestaties te komen. In alle groepen wordt de methode Kwink gebruikt, een methode voor sociaal-emotioneel leren. De methode is gericht op de volgende vijf competenties: Besef hebben van jezelf Kunnen inschatten van je eigen gevoelens Kennis hebben van je interesses, waarden en kracht Een gezond zelfvertrouwen Besef hebben van de ander Empathie Perspectief nemen Verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen Sociale signalen kunnen oppakken en interpreteren Keuzes kunnen maken Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander Bijdragen aan een positief klimaat in je school Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag Zelfmanagement Impulscontrole bij stressvolle situaties Omgaan met heftige emoties Doelgericht gedrag Relaties kunnen hanteren Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking Sociale druk weerstaan Conflicten oplossen LEES MINDER

Zelfvertrouwen

Respect

Communiceren

Wat is de werkwijze van de Bavinckschool voor sociale ontwikkeling?

De sociale ontwikkeling wordt geregistreerd met KIJK (peuters en kleuters) en SCOL (groep 3 t/m 8). Leerlingen van groep 6, 7 en 8 vullen zelf ook een vragenlijst in. Op basis hiervan wordt een plan opgesteld, indien nodig.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Bavinckschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Bavinckschool gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Bavinckschool?

De Bavinckschool gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.