
Schoolweging
De schoolweging van Jozefschool Texel is 30,03 , met een spreiding van 5,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93.4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, zelfs bij een diversere leerlingenpopulatie dan veel vergelijkbare scholen (score 95.9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47.1%. Dit ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30.03). De school scoort hiermee iets onder het vergelijkingsgemiddelde (57.8%), wat verklaarbaar is door de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is de gelijke verdeling tussen vmbo-(g)t, havo en vwo (elk 21.4%). Dit wijst op een evenwichtig adviesbeleid. Het aandeel praktijkonderwijs (0%) ligt lager dan bij vergelijkbare scholen (1.0%), terwijl het percentage vwo-adviezen (21.4%) boven het regionaal gemiddelde (18.6%) uitstijgt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Jozefschool Texel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden door de leerkracht op groepsniveau en door de coördinatoren op schoolniveau geanalyseerd. Er worden doelen gesteld en leerkrachten delen succesvolle interventies met elkaar. Samen met de intern begeleider worden groepsgesprekken gevoerd, waarbij de tussenresultaten vast onderdeel op de agenda zijn.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15.6% van de leerlingen presteert onder advies, iets hoger dan landelijk (11.8%). Echter, 25% presteert boven advies – een positief signaal. Dit reflecteert mogelijk de intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolprotocol. De school lijkt hierdoor beter in staat om onderschatte talenten te signaleren.
Sociale ontwikkeling
De school is een veilige, kleurrijke plek, een ontmoetingsplaats waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen leven en werken. Respect is het sleutelwoord: respect voor elkaar, respect voor de wereld waarin wij samen leven en werken. Zodra je over de drempel van de schooldeur stapt is het overal voelbaar: het warme welkom, het gevoel bij de groep te horen en toch je eigen ik te mogen laten zien, jezelf te mogen zijn. De school is de 'wereld' waarin je nieuwsgierig wordt, waarin je optimaal tot leren komt en het beste uit jezelf haalt LEES MINDER
Ik hoor erbij
Ik doe er toe
Ik kan het zelf
Wat is de werkwijze van de Jozefschool Texel voor sociale ontwikkeling?
De Jozefschool Texel creëert een veilige omgeving met heldere verwachtingen en regels. Het team fungeert als voorbeeld. Positive Behaviour Support en 'de 11 elf van jezelf' worden ingezet. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt systematisch gevolgd met SCOL, observaties en gesprekken met kinderen en ouders. De Vreedzame School methode wordt gebruikt, en het team ziet het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de school en de omgeving veilig te houden.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Jozefschool Texel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Jozefschool Texel gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Jozefschool Texel?
De Jozefschool Texel gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en de Vreedzame School.