
Schoolweging
De schoolweging van Widar is 23,53 , met een spreiding van 5,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,14% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overschrijdt Vrijeschool Widar ruimschoots de inspectienorm van 85%. Hoewel dit iets onder het vergelijkingspercentage van 97,66% ligt, onderstreept het de effectiviteit van het basisonderwijs op de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 64,24% ligt boven de signaleringswaarde van 58,9%, maar iets onder het vergelijkingspercentage van 67,66%. Dit toont aan dat een aanzienlijk deel van de leerlingen het hogere niveau behaalt, waarbij de school zich richt op het optimaliseren van onderwijsaanpassingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke nadruk op theoretische richtingen: 33,3% havo/vwo en 33,3% vwo-advies (vergeleken met 10,93% en 18,61% in de regio). Tegelijkertijd is het percentage praktijkonderwijsadviezen met 4,76% hoger dan het regionaal gemiddelde van 1,01%, wat wijst op een brede kijk op mogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Widar | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.45 | 175.23 | 177.57 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert is met 10,71% lager dan het landelijk gemiddelde van 11,81%. Daarentegen presteert 25% boven hun oorspronkelijke advies, wat de effectiviteit van de doorstroombegeleiding benadrukt, specifiek de individuele talentontwikkeling zoals beschreven in het schoolplan.