
Schoolweging
De schoolweging van De Oostpoort is 23,40 , met een spreiding van 5,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,51% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 60,78%, ruim boven de inspectienorm van 58,9%. Dit laat zien dat een aanzienlijk deel van de leerlingen hogere leerdoelen bereikt, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een sterke focus op theoretische doorstroom: 25,81% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 19,35% havo/vwo-advies. Praktijkonderwijs (3,23%) ligt iets boven het regionaal gemiddelde (1,01%), wat past bij de relatief brede leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Oostpoort | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Met de tussenresultaten kunnen wij vaststellen of onze leerlingen, de groepen en de school de doelen behaald hebben die wij onszelf gesteld hebben. Zijn de doelen niet behaald dan analyseren wij de resultaten en maken een plan om dit te verbeteren. Nadat we deze plannen hebben uitgevoerd evalueren wij deze en stellen bij wanneer dit nodig blijkt. Dit volgens de PDCA cyclus. Plan, Do, Check, Act.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: slechts 10% tegen 11,81% landelijk. Van de leerlingen presteert 25% boven advies, wat wijst op een zorgvuldige advisering. De combinatie van intensieve monitoring en ontwikkelingsgericht onderwijs draagt hieraan bij.
Sociale ontwikkeling
De aandacht voor de sociale opbrengsten is op onze school verweven in de pijlers gesprek, werk, spel en viering. Wij gaan met onze kinderen in gesprek over de diversiteit aan overtuigingen en geestelijke stromingen. We leren onze kinderen kijken naar onze maatschappij en helpen ze de verschillen te zien en waarderen waar dit anders is. We hebben aandacht en zorg voor elkaar en de dingen om ons heen, verwonderen ons, vertellen elkaar verhalen en hebben aandacht voor de levensvragen van kinderen. Wij zijn een Vreedzame school. Dit houdt in dat we respectvol met elkaar omgaan, alles bespreekbaar is in de stamgroep en alleen straffen waar dit niet anders kan. Mediation voor en door leerlingen wordt waar nodig ingezet bij conflicten. Wij zijn ook een gezonde school en hebben het certificaat 'Gezonde School' op het gebied van relaties en seksualiteit behaald. We besteden actief aandacht aan gezonde voeding, gezond bewegen en gezond gedrag. Zodoende zijn wij een vreedzame, veilige en gezonde school. LEES MINDER
respect voor elkaar
samenwerken
iedereen is uniek
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool de Oostpoort voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool de Oostpoort start dagelijks met een kringgesprek om luisteren naar elkaar, stilstaan bij actualiteit, feedback en complimenten geven en reageren op elkaar te stimuleren. Elke week wordt een les uit de methode 'Vreedzame school' behandeld. Samenwerking en leren van en met elkaar worden gestimuleerd door te werken met heterogene 3-jarige stamgroepen, buddy's, coöperatief leren, eigen projecten en leerdoelen. Successen en feesten worden gevierd en er wordt stilgestaan bij verdriet.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool de Oostpoort om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool de Oostpoort gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Sociaal Emotionele Vragenlijst.