
Schoolweging
De schoolweging van De Tweemaster Capelle aan den IJssel is 31,58 , met een spreiding van 7,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92,8% geslaagden voor het fundamenteel niveau overstijgt de school de landelijke norm van 85% ruimschoots. Dit resultaat ligt zelfs iets boven het vergelijkingspercentage van 95,2% voor soortgelijke scholen, wat duidt op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
72,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5%. Dit toont aan dat de school hogere ambities waarmaakt, hoewel het iets onder het vergelijkingspercentage van 55,4% blijft. De focus op maatwerk, zoals vermeld in het schoolplan, draagt hier duidelijk aan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen laten een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen zien: 35,4% havo/vwo- of vwo-advies (vergeleken met 29,1% regionaal). Tegelijkertijd valt het aandeel praktijkonderwijs met 1,0% lager uit dan het regionaal gemiddelde (1,2%). De brede spreiding van vmbo-(g)t (16,5%) tot vwo (18,6%) past bij de gedifferentieerde leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Tweemaster Capelle aan den IJssel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.3 | 173.65 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school volgt de ontwikkeling van kinderen met behulp van observaties, leerlijnen en methode toetsen. Twee maal per jaar worden de methode onafhankelijke LVS toetsen van Cito (Leerling in Beeld) afgenomen. Deze toetsen worden gebruikt voor het samenstellen van groepsplannen en de trendanalyse. De leerlingen van een groep worden binnen het groepsplan benoemd, ingedeeld en gekoppeld aan hun onderwijsbehoeften. Gedurende het half jaar, dat hiermee gewerkt wordt, kunnen bijstellingen gemaakt worden. Bij de volgende toetsing worden de resultaten geanalyseerd en samen met de toets gegevens gebruikt bij het samenstellen van de volgende periode. In de trendanalyse worden de resultaten op schoolniveau geanalyseerd en worden aandachtspunten benoemd ter verbetering van het onderwijs per vakgebied. De leerkrachten anlyseren, behalve hun eigen groep, ook de schoolresultaten door verdiepende overleggen in de leerteams.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: 8,9% vs. 11,8% landelijk. Maar liefst 22,2% van de leerlingen presteert boven hun advies, wat het effect onderstreept van de beschreven 'doorlopende leerlijnen' en individuele talentontwikkeling. De school scoort hiermee beter dan 68% van de vergelijkbare scholen.
Sociale ontwikkeling
De Tweemaster is een school die zijn taak vervult vanuit de waarden veiligheid, ontmoeten en samenwerken. Onze schoolbevolking is een goede afspiegeling van de pluriforme, Nederlandse samenleving. Wij zien het als onze opdracht om de kinderen voor te bereiden op een actieve deelname aan onze maatschappij. Het team van de Tweemaster draagt zorg voor een goed pedagogisch klimaat, waarin kinderen en volwassenen zich veilig voelen en zich kunnen ontwikkelen. De school is een oefenomgeving voor belangrijke, algemeen aanvaarde waarden en normen van onze maatschappij. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen samen leven en samen leren, betrokken zijn bij een ander, respect tonen voor de cultuur, het geloof en de mening van anderen. Bewustwording speelt hierbij een belangrijke rol. LEES MINDER
veiligheid
pedagogisch klimaat
samenwerken
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Tweemaster voor sociale ontwikkeling?
Sinds schooljaar 2017-2018 werkt Openbare Basisschool de Tweemaster met de aanpak 'Vreedzame School'. Deze totaalaanpak richt zich op democratie, burgerschap en anti-pestgedrag en maakt deel uit van de Vreedzame Wijk. De school volgt leerlingen met het toetsinstrument sociale veiligheid van Cito Leerling in Beeld om inzicht te krijgen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Na de screening volgt een analyse van de gegevens, waarna in overleg met de intern begeleider een plan van aanpak wordt gemaakt indien nodig.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Tweemaster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool de Tweemaster gebruikt Kindbegrip en Cito Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.