KBs Willibrordus
G Splinter V Ruwielln 1
3621 XD Breukelen

Schoolweging

Schoolweging
23.56
Spreiding
5.7

De schoolweging van Willibrordus Breukelen is 23,56 , met een spreiding van 5,70 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit is 0,6% hoger dan vergelijkbare scholen, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

72,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 58,9%. Deze score ligt ook 4,9% hoger dan het vergelijkingsgemiddelde, wat duidt op effectieve differentiatie bij rekenen en taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

KBs Willibrordus geeft sterke theoretische adviezen: 40,9% vwo (vs. 18,6% regio) en 18,2% havo/vwo. Praktijkonderwijsadviezen blijven beperkt (2,3%), wat lager is dan het regionaal gemiddelde (1-5%). De brede adviesrange van vmbo-b tot vwo reflecteert de gemengde leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsWillibrordus BreukelenGemeente AmsterdamNederland
LIB176.65175.23181.4

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tweemaal in het jaar worden de CITO databesprekingen gehouden, waarin de resultaten schoolbreed geëvalueerd en geanalyseerd worden. Team en directie kijken hierbij naar de trendanalyses en de ontwikkelingen op de hoofdvakgebieden, rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling. Daarnaast worden tweemaal per jaar naar aanleiding van de toetsresultaten de groepen/leerlingen doorgesproken tussen leerkrachten en IB. Hierbij worden de parallelgroepen samen genomen, besproken en wordt er een plan van aanpak gemaakt. Dit wordt in groepsplannen of op individueel niveau genoteerd. Naar aanleiding van de toetsresultaten wordt op individueel niveau de ontwikkelingsperspectieven van leerlingen bijgesteld. Aan de hand van de opgestelde (groeps)plannen worden de leerlingen op groeps- en/of op individueel niveau begeleid. Bovenstaande is een standaardprocedure om de ontwikkeling van de leerlingen in kaart te brengen en de begeleiding zo adequaat mogelijk te laten verlopen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,85% van de leerlingen presteert onder advies - ruim onder het landelijke gemiddelde van 11,81%. Maar liefst 25% stroomt door op een hoger niveau dan geadviseerd, een indicatie voor mogelijk te terughoudende advisering. De school hanteert een strikte POVO-procedure met dubbele toetsing.

Sociale ontwikkeling

Creatief denkvermogen De ontwikkeling van het creatieve denkvermogen helpt leerlingen oplossingen te vinden voor de uitdagingen waar zij nu en in de toekomst mee te maken krijgen. Door vragen te stellen wordt er meer nagedacht over andere opties, ontstaan er innovatieve ideeën en worden er nieuwe verbanden gelegd. Zelfsturing Zelfsturing creëren we door het stellen van persoonlijke leerdoelen, het geven van feedback en het laten ervaren van de eigen verantwoordelijkheid. Inzien dat ze zelf controle hebben over hun leerproces draagt bij aan de betrokkenheid, doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen bij onze leerlingen. Op groei gerichte mindset Mensen zijn verschillend als het gaat om talent, interesse en temperament, maar iedereen is in staat om te veranderen door te leren en ervaringen op te doen. Iemand met een op groei gerichte mindset gaat er van uit dat je basiskwaliteiten kunt ontwikkelen door er moeite voor te doen. LEES MINDER

Respect voor elkaar/omgeving

Solidariteit

Gelijkwaardigheid

Wat is de werkwijze van KBs Willibrordus voor sociale ontwikkeling?

KBs Willibrordus maakt gebruik van de methode ZIEN! Dit instrument helpt de leerkracht inzicht te krijgen in de sociale ontwikkeling van het kind. Daarnaast gebruikt de school Kwink, een methode voor sociaal-emotioneel leren voor groep 1 tot en met 8. Kwink biedt een lesaanbod gericht op preventie en de kracht van een veilige groep.

Welke registratievorm(en) gebruikt KBs Willibrordus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KBs Willibrordus gebruikt ZIEN als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBs Willibrordus?

KBs Willibrordus gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Sta sterk (training), Taakspel, Huis van gevoelens en Axen, Zo gaan Roos en Tom met elkaar om, en Kwink.