Da Costaschool
Laan van Turkenburg 2
2411 VM Bodegraven

Schoolweging

Schoolweging
30.69
Spreiding
6.61

De schoolweging van Da Costaschool Bodegraven is 30,69 , met een spreiding van 6,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Maarliefst 96,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit, zelfs bij een dalend leerlingenaantal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 45,5%. Dit toont aan dat de school hogere ambities waarmaakt, mede gezien de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Een opvallende verdeling: 23,8% vwo-advies (vergeleken met 18,6% regionaal) en 19% havo-advies. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0% (regionaal 1%). De combinatie van 9,5% vmbo-b en 23,8% vmbo-k toont een duidelijke focus op zowel basis- als kadergerichte leerwegen, passend bij de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDa Costaschool BodegravenGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Da Costaschool evalueren we de opbrengsten op korte- middellange en lange termijn. Hierbij hebben we in de jaarplanning de tijden van evalueren gezet. Wekelijks spreken de duo-collega's de resultaten van de gegeven lessen van de afgelopen week. Hiervoor hebben de leerkrachten wekelijks op woensdag een uur duo overleg in de middag. Op de ochtend staan ze beide voor de groep om de gegevens bij de leerlingen d.m.v. kindgesprekken op te halen en gegevens te analyseren die via de methoden komen. In het duo overleg wordt dan de weekplanning voor de week erna vastgesteld. Op middellange termijn zijn er na elke 8 weken gesprekken met de IB-ers. Hier worden de blokplanningen en de opbrengsten besproken. Op lange termijn evalueren we tweejaarlijks de gegevens uit de observaties (groepen 1 & 2) en de resultaten van de Cito-toetsen (groep 3 t/m 8). Dit doen we op schoolniveau, op groepsniveau en op leerlingniveau. Naar aanleiding van deze evaluatie worden doelen opgesteld voor de daarop volgende periode. We gaan uit van hoge verwachtingen en de onderwijsbehoeften van de leerlingen staan centraal.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend lage onderadvisering: slechts 6,5% tegen 11,8% landelijk. Maar liefst 77,4% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat de zorgvuldige plaatsingsprocedure onderstreept. De 16,1% die boven advies presteert, past bij de relatief hoge vwo-adviespercentages.