
Schoolweging
De schoolweging van St. Jozef Blokker is 28,03 , met een spreiding van 6,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,16% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks een complexere leerlingenpopulatie dan landelijk gemiddeld (schoolweging 28,03 vs 29,77).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 52,14% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 50,1%. Dit is vooral opmerkelijk gegeven de dalende landelijke trend (-9% t.o.v. vergelijkingsgroep). De focus op ontwikkelingsgericht leren in het Jenaplanonderwijs lijkt hierbij een positieve rol te spelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviesverdeling toont een sterke nadruk op theoretische leerroutes: 24,14% havo en 6,9% vwo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (3,45%), wat lager ligt dan regionale cijfers. De Jenaplan-aanpak met focus op zelfstandigheid en projectmatig leren lijkt door te werken in deze doorstroomcijfers.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Jozef Blokker | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We volgen onze leerlingen door middel van harde en zachte data. We maken gebruik van observaties, vragenlijsten, kindgesprekken, oudergesprekken, methode toetsen, Cito-toetsen, de NSCCT (groep 6 t/m 8) en de IEP Eindtoets (groep 8). Door middel van data-analyse werken we planmatig en opbrengstgericht aan de doelen van ons onderwijs en de bredere ontwikkeling van leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
93,3% van de leerlingen presteert op of boven advies, terwijl slechts 6,7% onder het advies uitkomt (landelijk 11,8%). Dit uitstekende resultaat onderstreept de zorgvuldige advisering gebaseerd op brede ontwikkelingsobservaties, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
We bieden kwalitatief goed onderwijs in een kindvriendelijke, rijke en uitdagende speel-leeromgeving. Daarbij hebben we aandacht voor de bredere ontwikkeling van kinderen zodat zij zich met zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld kunnen ontplooien tot sterke wereldburgers. Op de St. Jozefschool werken we met het schoolconcept van Jenaplan. Onze waarden en normen ontlenen we, naast onze katholieke identiteit, aan de maatschappij- en mensvisie vanuit de basisprincipes van Jenaplan. LEES MINDER
Samenwerken
Zelfstandigheid
Zelfverantwoordelijk zijn
Wat is de werkwijze van RK Jenaplan Basisschool St. Jozef voor sociale ontwikkeling?
De schoolvisie van Jenaplan wordt in een modern jasje gestoken, waarbij de 10 essenties van het Jenaplanonderwijs worden gevolgd. De focus ligt op een positief leerklimaat, met sterk didactisch handelen en een goed pedagogisch klimaat. Aandacht is er voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en de vier basisactiviteiten van Jenaplan (gesprek, werk, spel en viering), drie pijlers: samenwerken, zelfstandigheid en zelfverantwoordelijk zijn, en het aanbieden van projectonderwijs, waarbij duurzaamheid, cultuur en oriëntatie op jezelf en de wereld centraal staan.
Welke registratievorm(en) gebruikt RK Jenaplan Basisschool St. Jozef om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RK Jenaplan Basisschool St. Jozef gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Jenaplan Basisschool St. Jozef?
RK Jenaplan Basisschool St. Jozef gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.