
Schoolweging
De schoolweging van Theresiaschool is 25,24 , met een spreiding van 5,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Deze score ligt consistent hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96.6%), wat wijst op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
62.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53.8%. Dit toont aan dat de school effectief inzet op gepersonaliseerde leerdoelen, ondanks een iets lager percentage t.o.v. vergelijkbare scholen (63.97%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Een opvallend hoog percentage vwo-adviezen (30% vs. 18.6% regio) benadrukt de academische focus. Tegelijkertijd is er aandacht voor diversiteit: 5% van de adviezen valt onder praktijkonderwijs/vmbo-b, wat vergelijkbaar is met regionale percentages. De combinatie van havo/vwo-adviezen (28.3%) overtreft eveneens het gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Sint-Michielsgestel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Sinds januari 2024, volgen wij onze leerlingen van de groepen 3 tot en met 7 met Leerling in beeld. De leerlingen van groep acht maakten voor het eerst de Doorstroomtoets. In dit document delen wij deze resultaten. De kwaliteitscoördinatoren helpen het team, leerteams en de individuele leerkracht in het duiden van de data. Op schoolniveau bekijken we de resultaten en interpreteren we eventuele trends. De resultaten dienen als vertrekpunt en vertellen ons wat het huidige niveau van de leerling is. Bij de evaluatie kijken we wat de groei is geweest en in welke context de leerling hier is gekomen. Hierdoor ontstaat begrip, die nodig is om te bepalen welke aanpassingen er nodig zijn in de vervolgaanpak. Tijdens de studiedag van 19 februari jongstleden, hebben de leerkrachten de opbrengsten van hun groep gepresenteerd, eerst aan hun eigen jaargroep en vervolgens aan de bouw. Tevens hebben zij acties uitgezet die meegenomen worden in de vervolgaanpak. Schoolambitie De Theresiaschool heeft een schoolweging van 25,12. Onze schooleigen norm is vastgesteld op 98% 1F en 65% 2F/1S. De resultaten worden langs onze eigen schoolnorm gelegd voor rekenen, taalverzorging (spelling werkwoorden, niet werkwoorden en leestekens) en begrijpend lezen. Uit de analyse zal blijken in welke mate deze norm gehaald wordt. Als de schoolambitie te ambitieus is voor een groep, wordt de norm voor die groep bijgesteld en vastgelegd. De analyse wordt opgesteld door de directie en de kwaliteitscoördinatoren en daarna gedeeld en besproken met het team.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 73.8% van de leerlingen op adviesniveau overtuigt Theresiaschool in doorstroomkwaliteit. Slechts 14.8% presteert onder advies (landelijk 11.8%), terwijl 11.5% boven verwachting scoort. Dit onderstreept de zorgvuldige advisering zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die later nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. Om op deze wijze de vaardigheid te ontwikkelen om een bijdrage te kunnen leveren aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. LEES MINDER
Samenwerken
Communicatieve vaardigheid
Zorg dragen voor elkaar
Wat is de werkwijze van de Theresiaschool voor sociale ontwikkeling?
De Theresiaschool werkt met de methode ‘KiVa’. ‘KiVa’ is een preventief programma dat zich richt op sociale veiligheid en het voorkomen van pestgedrag. Het is een schoolbrede aanpak voor alle groepen. Kinderen leren wat de groepsnormen zijn en hoe ze samen kunnen bijdragen aan een fijne groep. Iedereen is verantwoordelijk voor het oplossen en voorkomen van problemen. ‘KiVa’ gebruikt de kracht van de groep. Bij problemen worden curatieve middelen ingezet, zoals 'de steungroep-aanpak’ en 'de herstelmethode’. Thema’s in de onderbouw zijn 'Wie zijn wij?', 'Gevoelens' en 'Plagen, ruzie of pesten?'. In de midden- en bovenbouw zijn er thema’s als 'Iedereen verdient respect', 'Wat is communicatie' en 'Rollen in de groep'.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Theresiaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Theresiaschool gebruikt observaties van de leerkracht tijdens SEL-lessen en het invullen en uitlezen van de KiVa monitor/sociogram om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Theresiaschool?
De Theresiaschool maakt gebruik van de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.